کتاب‌های پیشنهادی پیرامون «طراحی اخلاقی - فناوری انسانی» - بخش سوم

کتاب‌های پیشنهادی پیرامون «طراحی اخلاقی - فناوری انسانی» - بخش سوم
این مقاله مجموعه‌ای از کتاب‌های منتخب در حوزه طراحی اخلاقی، فناوری انسانی، عدالت اجتماعی، ارزش‌محوری و مسئولیت‌پذیری در فرآیند طراحی را معرفی می‌کند. این منابع برای طراحان، توسعه‌دهندگان و فناورانی که به دنبال درک عمیق‌تر از پیامدهای اجتماعی و اخلاقی طراحی‌اند مفید خواهند بود. مطالعه این کتاب‌ها کمک می‌کند تصمیمات طراحی مسئولانه‌تر، انسانی‌تر و هم‌راستا با آینده‌ای پایدار و اخلاق‌محور اتخاذ شوند.
ادامه مطلب

کتاب‌های پیشنهادی پیرامون «طراحی اخلاقی - فناوری انسانی» - بخش دوم

کتاب‌های پیشنهادی پیرامون «طراحی اخلاقی - فناوری انسانی» - بخش دوم
در این مقاله، ندا صالحی، پژوهشگر طراحی اخلاقی، مجموعه‌ای از کتاب‌های مهم در حوزه طراحی اخلاقی و فناوری انسانی را معرفی می‌کند. کتاب‌هایی چون Design Justice، Technically Wrong و Atlas of AI که برای طراحان و فناوران ضروری هستند. این آثار به تحلیل تاثیرات اجتماعی فناوری، مسئولیت طراحی و ارزش‌های انسانی در این حوزه‌ها می‌پردازند. ندا صالحی این فهرست را به‌عنوان راهنمایی برای طراحان مسئولانه در نظر گرفته است که با دغدغه اخلاق و تأثیرات اجتماعی فناوری کار می‌کنند.
ادامه مطلب

هنگامی که مشکلاتی اخلاقی در فناوری ظاهر می شوند، طراحی یک محافظ مهم است. 

هنگامی که مشکلاتی اخلاقی در فناوری ظاهر می شوند، طراحی یک محافظ مهم است. 
این مقاله به بررسی موقعیت‌هایی می‌پردازد که در آن‌ها فناوری با مسائل اخلاقی مواجه می‌شود و طراحی به‌عنوان لایه‌ای محافظ در برابر آسیب‌ها عمل می‌کند. نویسنده با مثال‌هایی واقعی، نشان می‌دهد چگونه طراحان می‌توانند در برابر تصمیمات مشکل‌ساز مقاومت کرده و به محافظت از کاربران کمک کنند. تمرکز این متن بر قدرت طراحی برای شکل‌دادن به فناوری انسانی، و نقش مسئولیت‌پذیری در فرآیند طراحی است. ترجمه از ندا صالحی، پژوهشگر طراحی اخلاقی، در استودیو طراحی انسانی منتشر شده تا نگاهی انتقادی به اخلاق فناوری و مداخله‌ی آگاهانه طراحان بیندازد.
ادامه مطلب

آنچه از دوراهی‌های اخلاقی در عصر دیجیتال زاده می‌شود

آنچه از دوراهی‌های اخلاقی در عصر دیجیتال زاده می‌شود
استودیوی طراحی انسانی،‌ ندا صالحی ــ در درک ما از اخلاق، تغییرات ثابت‌اند، و هنوز در مورد تفکر اخلاقی بین نسل‌ها، ملت‌ها و افراد اختلاف‌هایی وجود دارند. چیزی که نامشخص و نادرست می‌نماید، این است که افرادی که روی فناوری یا با آن کار می‌کنند و تغییرات همراه آن را درک می‌کنند، چقدر توانسته‌اند آنها را به‌طور مناسب با اخلاق و محیط امروزی متعادل ‌کنند.
ادامه مطلب

تعریف چارچوبی برای طراحی اخلاقی ــ بخش دوم

تعریف چارچوبی برای طراحی اخلاقی ــ بخش دوم
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی - هر نظریهٔ اخلاقی دیدگاه متفاوتی دارد که آنچه را که «درست (خوبی)» و «نادرست» است ترسیم می‌کند، اما اشکالاتی نیز وجود دارند که منجر به محدودیت‌هایی می‌شوند. بنابراین، تکیه بر یک نظریهٔ اخلاقی واحد برای دیدن مفاهیم اخلاقی عملی که باید آموخته شوند، کافی نیست. در مرور منابع، پنج نظریهٔ اخلاقی؛ اخلاق فضیلت، اخلاق وظیفه، اخلاق نتیجه‌گرا، رویکرد قابلیت و اخلاق مراقبت، به منظور جستجوی رابطهٔ بین‌رشته‌ای میان اخلاق، طراحی و فناوری مورد بررسی قرار می‌گیرند.
ادامه مطلب

تعریف چارچوبی برای طراحی اخلاقی ــ بخش اول

تعریف چارچوبی برای طراحی اخلاقی ــ بخش اول
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ این مقاله خلاصه‌ای از اخلاق نظری را ارائه می‌دهد و رابطهٔ بین طراحی، فناوری و اخلاق را بررسی می‌کند. هدف آن ارائهٔ بینش بیشتری در مورد جزئیات ساخت چارچوب و منطق اساسی آن است.
ادامه مطلب

انسانی کردن برنامهٔ درسی طراحی و فناوری: چرا آموزش فناوری از ما انسان می‌سازد. بخش دوم

انسانی کردن برنامهٔ درسی طراحی و فناوری: چرا آموزش فناوری از ما انسان می‌سازد. بخش دوم
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ طراحی و فناوری (D&T) از یک بستر آموزشی بسیار متفاوتی نسبت به آنچه که امروز خود را یافته، پدید آمده‌است. قرار بر این بود که طراحی و فناوری در برنامهٔ درسی ملی انگلستان گنجانده شود؛ زیرا اینطور دریافت شده بود که آنچه کودکان از طراحی و فعالیت‌های فناورانه می‌آموزند، نمی‌تواند به روش‌های دیگری آموخته شود.
ادامه مطلب

انسانی کردن برنامهٔ درسی طراحی و فناوری: چرا آموزش فناوری از ما انسان می‌سازد. بخش اول

انسانی کردن برنامهٔ درسی طراحی و فناوری: چرا آموزش فناوری از ما انسان می‌سازد. بخش اول
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ طراحی و فناوری (D&T) از یک بستر آموزشی بسیار متفاوتی نسبت به آنچه که امروز خود را یافته، پدید آمده‌است. قرار بر این بود که طراحی و فناوری در برنامهٔ درسی ملی انگلستان گنجانده شود؛ زیرا اینطور دریافت شده بود که آنچه کودکان از طراحی و فعالیت‌های فناورانه می‌آموزند، نمی‌تواند به روش‌های دیگری آموخته شود.
ادامه مطلب