چرا طراحی اصطکاک دشمن تجربه کاربری نیست

چرا طراحی اصطکاک دشمن تجربه کاربری نیست
      Why friction is not the enemy of good UX     آیا همیشه سریع‌تر انجام شدن با مراحل کمتر بهتر است؟ چه زمانی باید این مغالطه طراحی را نادیده گرفت و به جای آن روی زمینه تمرکز کرد؟   طراحان عزیز (بخصوص طراحان تجربه‌ی کاربری)، ما از همان آغاز دوران کاری‌مان آموزش دیده‌ایم که هر نشانه‌ای از اصطکاک را شناسایی و نابود کنیم — چیزی که اغلب …
ادامه مطلب

طراحی اصطکاکی و هرم اصطکاک در تجربه کاربری

طراحی اصطکاکی و هرم اصطکاک در تجربه کاربری
      Frictional Design and the Friction Pyramid in User Experience           طراحی تجربه کاربری (UX) در دهه‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. در فضایی که محصولات و خدمات دیجیتال روزبه‌روز مشابه‌تر می‌شوند، تمایز اغلب از مسیر تجربه کاربری حاصل می‌شود. یکی از مفاهیم مهم در این حوزه «اصطکاک» (Friction) است؛ به عبارتی، میزان تلاش، زمان و انرژی ذهنی یا عملی …
ادامه مطلب

انواع الگوهای فریبنده در تجربه‌ی کاربری - بخش دوم

انواع الگوهای فریبنده در تجربه‌ی کاربری - بخش دوم
    Types of Deceptive Pattern       بخش دوم معرفی الگوهای فریبنده در تجربه کاربری:   ۹- اشتراک پنهان (Hidden Subscription) کاربر بدون اطلاع یا رضایت صریح خود در یک طرح پرداخت یا اشتراک دوره‌ای ثبت‌نام می‌شود.   تعریف الگوی فریبکارانه‌ی اشتراک پنهان معمولاً از نوعی پنهان‌کاری یا انحراف ذهنی استفاده می‌کند. کاربر تصور می‌کند در حال خرید یک محصول یا خدمت مشخص است، در حالی‌ که در …
ادامه مطلب

انواع الگوهای فریبنده در تجربه‌ی کاربری - بخش اول

انواع الگوهای فریبنده در تجربه‌ی کاربری - بخش اول
    Types of Deceptive Pattern     طراحی تجربه‌ی کاربری همواره نقش مهمی در شکل‌گیری رفتار و تصمیم‌گیری کاربران داشته و در بسیاری از موارد، طراحی درست تجربه‌ کاربری می‌تواند کاربران را توانمند و تجربه‌ای مثبت، شفاف و انسانی برای آن‌ها فراهم آورد. با این حال، برخی از طراحان و شرکت‌ها از این قدرت برای منافع کوتاه‌مدت و غیرشفاف خود استفاده می‌کنند. نتیجه این رویکرد، به‌کارگیری «الگوهای فریبنده» یا «الگوهای …
ادامه مطلب

اهمیت طراحی حساس به ارزش

اهمیت طراحی حساس به ارزش
    Human Values matter why Value-Sensitive Design should be part of every UX Designer’s Toolkit       چرا یک رویکرد طراحی اخلاقی برای ایجاد فناوری فضیلت‌مند (فناوری شایسته و درستکار) با عنوان "طراحی حساس به ارزش" باید بخشی از جعبه‌ابزار هر طراح UX باشد؟   رویدادها و رسوایی‌های اخیر ما را به‌عنوان طراحان واداشته است تا درباره‌ی تأثیر فناوری‌های دیجیتال بر جامعه بیندیشیم. شعار سیلیکون ولی، «سریع به …
ادامه مطلب

لطفاً «طراحی مهربانانه» را انتخاب کنید

لطفاً «طراحی مهربانانه» را انتخاب کنید
    Neurodivergent Experiences Tell us "Please Choose "Kind Design       مقاله «تجربه‌های افراد نورودایورجنت به ما می‌گویند: لطفاً طراحی مهربانانه را انتخاب کنید» نوشته‌ی کاترین سوترلین، به بررسی چالش‌ها و نیازهای کاربران نورودایورجنت در تعامل با طراحی‌های دیجیتال می‌پردازد. در ادامه، با استناد به منابع علمی معتبر، به تحلیل جامع‌تری از مفاهیم مطرح‌شده در این مقاله می‌پردازیم.     درک نورودایورجنت‌ها: تنوع عصبی و اهمیت آن در …
ادامه مطلب

طراحی اقناعی (متقاعد‌کننده)، از انگیزش تا فریب

طراحی اقناعی (متقاعد‌کننده)، از انگیزش تا فریب
    The Negative Impact of Persuasive Design     مقاله پیش‌رو، خلاصه‌ای است از یادداشت «تأثیرات منفی طراحی اقناعی» نوشته آنا راتکای (Anna Rátkai)، منتشرشده در UX Collective، که به‌طور خاص بر رابطه میان تجربه کاربری، مصرف‌گرایی و بحران‌های اجتماعی و زیست‌محیطی تمرکز دارد. این مقاله با اتکا بر چارچوب نظری معتبر PSD ( Persuasive System Design طراحی سیستم‌های اقناعی)، به بررسی موردی فروشگاه‌های آنلاین محبوبی چون Temu، Shein و Flying Tiger …
ادامه مطلب

اصول فناوری آرام

اصول فناوری آرام
این مقاله به بررسی فناوری‌هایی می‌پردازد که به جای جذب کامل توجه، در پس‌زمینه عمل می‌کنند و اطلاعات را به‌نرمی و بدون ایجاد مزاحمت منتقل می‌کنند. فناوری آرام طراح را به ایجاد تجربه‌ای انسانی‌تر و مسئولانه‌تر دعوت می‌کند، جایی که توجه انسان ارزشمند است. این رویکرد به ما کمک می‌کند در دنیایی پر از محرک، آرامش را در تعاملات دیجیتال حفظ کنیم.
ادامه مطلب

هنگامی که مشکلاتی اخلاقی در فناوری ظاهر می شوند، طراحی یک محافظ مهم است. 

هنگامی که مشکلاتی اخلاقی در فناوری ظاهر می شوند، طراحی یک محافظ مهم است. 
این مقاله به بررسی موقعیت‌هایی می‌پردازد که در آن‌ها فناوری با مسائل اخلاقی مواجه می‌شود و طراحی به‌عنوان لایه‌ای محافظ در برابر آسیب‌ها عمل می‌کند. نویسنده با مثال‌هایی واقعی، نشان می‌دهد چگونه طراحان می‌توانند در برابر تصمیمات مشکل‌ساز مقاومت کرده و به محافظت از کاربران کمک کنند. تمرکز این متن بر قدرت طراحی برای شکل‌دادن به فناوری انسانی، و نقش مسئولیت‌پذیری در فرآیند طراحی است. ترجمه از ندا صالحی، پژوهشگر طراحی اخلاقی، در استودیو طراحی انسانی منتشر شده تا نگاهی انتقادی به اخلاق فناوری و مداخله‌ی آگاهانه طراحان بیندازد.
ادامه مطلب

طراحان، اول موفقیت را (دوباره) تعریف کنید

طراحان، اول موفقیت را (دوباره) تعریف کنید
استودیو طراحی انسانی، ندا صالحی - این مقاله به بازاندیشی در مفهوم موفقیت در حوزه طراحی می‌پردازد و نشان می‌دهد که چگونه طراحان می‌توانند معیارهای رایج را که اغلب بر سودآوری و رشد سریع متمرکزند، به سمت ارزش‌های انسانی، اخلاق، پایداری و اثرگذاری اجتماعی سوق دهند. نویسنده بر این باور است که در عصر بحران‌های زیست‌محیطی و بی‌عدالتی‌های ساختاری، زمان آن رسیده که طراحان مسئولانه‌تر و آینده‌نگرانه‌تر عمل کنند. این مقاله دعوتی است به بازتعریف موفقیت در مسیر طراحی.
ادامه مطلب