اهمیت شناخت روش «تفکر طراحی اخلاقی»

اهمیت شناخت روش «تفکر طراحی اخلاقی»
داستان من و مطالعات طراحی اخلاقی از بررسی فیلم‌های علمی و تخیلی در کلاس پروژهٔ 6 (حال و آینده) دانشجوهای کارشناسی طراحی صنعتی شروع شد. زمانی که در فیلم‌های قدیمی دهه‌های 70 و 80 میلادی وقایع و فناوری‌هایی می‌دیدیم که امروز جزئی از زندگی روزمره است سوال پیش می‌آمد که دقیقا چه زمانی و به چه اشکالی اتفاقات حول فناوری‌های مثبت و منفی‌ای که الان به نمایش درمیاد وارد زندگی معمول ما انسان‌ها خواهد شد.
ادامه مطلب

الگوهای تاریک رایج و نحوهٔ اجتناب از آنها

الگوهای تاریک رایج و نحوهٔ اجتناب از آنها
الگوهای تاریک عناصر رابط کاربری فریبنده‌ای هستند که مسیر کاربران را دستکاری می کنند تا اقداماتی را انجام دهند که انتخاب آن‎‌ها نیست و منجر به تجربه کاربری منفی می‌شود. اجتناب از الگوهای تاریک در حفظ طراحی اخلاقی و اولویت دادن به اعتماد و رضایت کاربر بسیار مهم هستند. در اینجا برخی از انواع رایج الگوهای تاریک ذکر شده‌اند:
ادامه مطلب

آیین‌نامه‌ی رفتار حرفه‌ای انجمن متخصصان تجربه‌ی کاربری

آیین‌نامه‌ی رفتار حرفه‌ای انجمن متخصصان تجربه‌ی کاربری
آیین‌نامه‌ی رفتار حرفه‌ای انجمن متخصصان تجربه‌ی کاربری (UXPA) بیانگر شناخت مسئولیت‌های ما در قبال عموم مردم، مشتریان، کارفرمایان و همکاران است. این آیین‌نامه، ضمن راهنمایی اعضا در اجرای مسئولیت‌های حرفه‌ای خود، اصول اولیه‌ی اخلاق و رفتار حرفه‌ای را بیان می‌کند. آیین‌نامه‌ی رفتار از اعضای می‌خواهد تا خطرات و مزایای اقدامات خود را برای همه ذینفعان ارزیابی کنند و مطمئن شوند که این اقدامات مطابق با بالاترین استانداردهای اخلاقی هستند.
ادامه مطلب

طرح‌ و نقشه‌ی اخلاقی برای مقابله‌ی مستقیم با معضلات طراحی

طرح‌ و نقشه‌ی اخلاقی برای مقابله‌ی مستقیم با معضلات طراحی
تصمیم‌گیری اخلاقی یک لیست و یا جعبه ابزار نیست بلکه یک فرایند مداوم است. با دنبال کردن این مراحل، برای رصد و پیمایش در حوزه‌ی چالش‌برانگیز اما حیاتیِِ " اخلاق در طراحی و UX"، مجهزتر می‌شوید. با گنجاندن ملاحظات اخلاقی در فرایند طراحی خود، گام بزرگی برای تبدیل شدن به یک طراح بزرگ و مسئولیت‌پذیر برداشته‌اید. بنابراین هرگاه در یک دوراهی اخلاقی قرار گرفتید، منفعل نباشید بلکه بیندیشید و اقدام کنید. با این کار کاربران ــ و وجدانتان ــ از شما تشکر خواهند کرد.
ادامه مطلب

طراحی اخلاقی فیسبوک با هدف بهتر کردن آن برای همه ــ بخش دوم

طراحی اخلاقی فیسبوک با هدف بهتر کردن آن برای همه ــ بخش دوم
گاهی اوقات هنگام بحث در مورد تفکر طراحی اخلاقی با یک فرد در صنعت فناوری، با بدبینی و ناباوری مواجه می‌شوید، زیرا با خود می‌گویید چطور یک صنعت به‌عنوان یک کل می‌تواند ارزش‌های خود را در مدت زمان کوتاهی به‌طرز چشم‌گیری تغییر دهد. استدلال‌های ما نه تنها می‌توانند مبتنی بر اخلاق باشند، بلکه باید از منظر تجاری نیز منطقی باشند. مانند تغییراتی که در حوزه‌هایی مثل مواد غذایی ارگانیک، کاهش ردپای اکولوژیکی در خانه‌ها، لوازم خانگی، خودروهای الکتریکی و غیره رخ داد، کاربران روزبه‌روز بیشتر آگاه می‌شوند.
ادامه مطلب

طراحی اخلاقی فیسبوک با هدف بهتر کردن آن برای همه ــ بخش اول

طراحی اخلاقی فیسبوک با هدف بهتر کردن آن برای همه ــ بخش اول
طراحی اخلاقی چیزی فراتر از GDPR یا مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها (General Data Protection Regulation) است. بسیاری از مردم متوجه شده‌اند که سازمان‌های بزرگی مانند فیس‌بوک باید مسئولانه‌تر عمل کنند. در غیر این صورت، به دلیل نحوه برخورد با داده‌های کاربران در دادگاه با عواقب بدی مواجه خواهند شد.
ادامه مطلب