اهمیت شناخت روش «تفکر طراحی اخلاقی»

اهمیت شناخت روش «تفکر طراحی اخلاقی»
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ داستان من و مطالعات طراحی اخلاقی از بررسی فیلم‌های علمی و تخیلی در کلاس پروژهٔ 6 (حال و آینده) دانشجوهای کارشناسی طراحی صنعتی شروع شد. زمانی که در فیلم‌های قدیمی دهه‌های 70 و 80 میلادی وقایع و فناوری‌هایی می‌دیدیم که امروز جزئی از زندگی روزمره است سوال پیش می‌آمد که دقیقا چه زمانی و به چه اشکالی اتفاقات حول فناوری‌های مثبت و منفی‌ای که الان به نمایش درمیاد وارد زندگی معمول ما انسان‌ها خواهد شد.
ادامه مطلب

کتابچهٔ اخلاق پژوهش طراحی IDEO

کتابچهٔ اخلاق پژوهش طراحی IDEO
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ این کتابچه، راهنمایی برای چگونگی جستجو و به اشتراک گذاشتنِ بینش اخلاقی در مورد زندگی مردم است. اگرچه در ابتدا، ضرورت این راهنمایی برای طراحان IDEO ایجاد شد، اما متوجه شدیم که راهنمایی عملی برای طیف وسیعی از موقعیت‌ها که در آن‌ها اعتماد و احترام مردم در خطر است، بروز پیدا می‌کند.
ادامه مطلب

چرا ساختن فرهنگ اخلاقی باید از بالاترین نقطه سازمان آغاز شود؟

چرا ساختن فرهنگ اخلاقی باید از بالاترین نقطه سازمان آغاز شود؟
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ اگر از رهبران شرکت‌ها بپرسید که چه ارزش‌هایی فرهنگ سازمانی آن‌ها را هدایت می‌کنند، آن‌ها احتمالاً یکپارچگی یا یک اصل نزدیک به آن را در بالای فهرستشان ذکر می‌کنند. اما همانطور که رابرت چسنات در کتاب خود با عنوان « یکپارچگی عمدی؛ چگونه شرکت‌های هوشمند می‌توانند یک انقلاب اخلاقی را رهبری کنند» اشاره می‌کند، چنین ادعاهایی اغلب ممکن است توخالی باشند.
ادامه مطلب

آیین‌نامه‌ی رفتار حرفه‌ای انجمن متخصصان تجربه‌ی کاربری

آیین‌نامه‌ی رفتار حرفه‌ای انجمن متخصصان تجربه‌ی کاربری
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ آیین‌نامه‌ی رفتار حرفه‌ای انجمن متخصصان تجربه‌ی کاربری (UXPA) بیانگر شناخت مسئولیت‌های ما در قبال عموم مردم، مشتریان، کارفرمایان و همکاران است. این آیین‌نامه، ضمن راهنمایی اعضا در اجرای مسئولیت‌های حرفه‌ای خود، اصول اولیه‌ی اخلاق و رفتار حرفه‌ای را بیان می‌کند. آیین‌نامه‌ی رفتار از اعضای می‌خواهد تا خطرات و مزایای اقدامات خود را برای همه ذینفعان ارزیابی کنند و مطمئن شوند که این اقدامات مطابق با بالاترین استانداردهای اخلاقی هستند.
ادامه مطلب

اخلاق در پژوهش طراحی ــ‌ بخش دوم

 اخلاق در پژوهش طراحی ــ‌ بخش دوم
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ من روبن استانتون مدیر طراحی و یکی از بنیانگذاران Paper Giant هستم. اینجا هستم تا در مورد اخلاق در پژوهش طراحی با شما صحبت کنم.قصد دارم چارچوبی را که در Paper Giant برای بررسی مسائل اخلاقی در تحقیقات طراحی به کار می‌رود، ارائه کنم.
ادامه مطلب

اخلاق در پژوهش طراحی ــ بخش اول

اخلاق در پژوهش طراحی ــ بخش اول
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ من روبن استانتون مدیر طراحی و یکی از بنیانگذاران Paper Giant هستم. اینجا هستم تا در مورد اخلاق در پژوهش طراحی با شما صحبت کنم.قصد دارم چارچوبی را که در Paper Giant برای بررسی مسائل اخلاقی در تحقیقات طراحی به کار می‌رود، ارائه کنم.
ادامه مطلب

اخلاق طراحی و محدودیت‌های طراح اخلاقی

اخلاق طراحی و محدودیت‌های طراح اخلاقی
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ به نظر می‌رسد که بزرگترین چالش برای نسل فناوران ما اخلاقی باشد، نه فنی. برای طراحی محصولات دیجیتالی باید مسئولانه درک کنیم که به‌عنوان طراح در کجا قرار داریم.
ادامه مطلب

پرورش طراحان اخلاق‌مدار ــ بخش دوم

پرورش طراحان اخلاق‌مدار ــ بخش دوم
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ این مقاله به موضوع دیگری نیز اشاره می‌کند که در ادبیات طراحی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، و آن این است که ارائه‌ی دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای طراحیِ راه‌حل‌های پایدار به دانشجویان طراحی به خودی خود برای خلق نتایج مطلوب کافی نیست. زیرا تضمین نمی‌کند که دانشجویان طراحی از این مهارت‌ها استفاده خواهند کرد.
ادامه مطلب

پرورش طراحان اخلاق‌مدار ــ بخش اول

پرورش طراحان اخلاق‌مدار ــ بخش اول
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ این مقاله به موضوع دیگری نیز اشاره می‌کند که در ادبیات طراحی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، و آن این است که ارائه‌ی دانش و مهارت‌های مورد نیاز برای طراحیِ راه‌حل‌های پایدار به دانشجویان طراحی به خودی خود برای خلق نتایج مطلوب کافی نیست. زیرا تضمین نمی‌کند که دانشجویان طراحی از این مهارت‌ها استفاده خواهند کرد.
ادامه مطلب

مانوئل لیما: آینده‌ی طراحی چشم‌اندازی برای جهانی اخلاقی‌تر و مسئولیت‌پذیرتر است

مانوئل لیما: آینده‌ی طراحی چشم‌اندازی برای جهانی اخلاقی‌تر و مسئولیت‌پذیرتر است
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ من اخیراً کتابی به نام «طراح جدید: رد اسطوره‌ها، استقبال از تغییر» (The New Designer: Rejecting Myths, Embracing Change) را خوانده‌ام که در آن مانوئل لیما (Manuel Lima) استدلال می‌کند که مسئولیت طراحان استفاده از مهارت‌های خود برای ایجاد تغییر در جهان است. او دیدگاه سنتی طراحی را که صرفاً بر زیبایی‌شناسی متمرکز است به چالش کشیده و استدلال می‌کند که طراحان باید تأثیر اخلاقی و اجتماعی کار خود را نیز مد نظر داشته باشند.
ادامه مطلب