User Experience Professionals Association (UXPA)
Code of Professional Conduct
آییننامهی رفتار حرفهای انجمن متخصصان تجربهی کاربری (UXPA) بیانگر شناخت مسئولیتهای ما در قبال عموم مردم، مشتریان، کارفرمایان و همکاران است.
این آییننامه، ضمن راهنمایی اعضا در اجرای مسئولیتهای حرفهای خود، اصول اولیهی اخلاق و رفتار حرفهای را بیان میکند.
آییننامهی رفتار از اعضای UXPA میخواهد تا خطرات و مزایای اقدامات خود را برای همه ذینفعان ارزیابی کنند و مطمئن شوند که این اقدامات مطابق با بالاترین استانداردهای اخلاقی هستند.
آییننامهی رفتار حرفهای توسط هیئت مدیره UXPA (UPA سابق) در سپتامبر 2005 تصویب شد. نسخهی انگلیسیزبان آن نیز در سال 2013 برای مطابقت با تغییر نام این حرفه تنظیم شد و به منظور فراگیری بیشتر، اصطلاح "متخصصان کاربردپذیری" به متخصصان "تجربهی کاربری (UX)" تغییر نام داد.
یک کمیته مشاورهی اخلاقی بر آییننامه رفتار حرفهای نظارت میکند و به اعضای UXPA در مورد سوالات مربوط به این آییننامه مشاوره میدهد یا هرگونه اتهام نقض این آییننامه را بررسی میکند.
آییننامهی رفتار حرفهای انجمن متخصصان تجربهی کاربری
معرفی
این آییننامهی رفتاری برای موقعیتهایی که معمولاً متخصصان تجربهی کاربری (UX) با آنها مواجه میشوند، تبیین شدهاست. عضویت در انجمن متخصصین تجربهی کاربری به منزلهی پذیرش این آییننامه میباشد. آییننامه در دو بخش تدوین شدهاست که بخش اول آن فهرستی از اصول اخلاقی UXPA و بخش دوم شامل مثالهایی از عمل به این اصول است (جزئیات).
پایبندی به آیین نامه رفتاری
- متخصصان تجربهی کاربری (UX) مُلزمند که کار حرفهای خود را مطابق با اصول اخلاقی مندرج در این آییننامه انجام دهند.
- متخصصان UX باید هرگونه نقض این آییننامهی اخلاقی را به معاون رئیس انجمن متخصصان تجربهی کاربری گزارش دهند.
- بررسی ادعاها توسط کمیتهی مشاورهی اخلاق UXPA انجام خواهد شد.
- نقض این کدها ممکن است به اخراج از انجمن متخصصان تجربهی کاربر بینجامد.
بخش اول: اصول اخلاقی
- به نفع همه عمل کنید.
- با همه صادق باشید.
- هیچ ضرری نداشته باشید و در صورت امکان فوایدی را ارائه دهید.
- با صداقت عمل کنید.
- از تضاد منافع اجتناب کنید.
- به حریم خصوصی، محرمانه و ناشناس بودن احترام بگذارید.
- تمامی دادههای به دست آمده را ارائه دهید.
بخش دوم: نمونه هایی از عمل به اصول
1. به نفع همه عمل کنید
1.1. متخصصان UX باید از استانداردها، اصول و روشهای UX که مورد قبول عمومند آگاه باشند.
1.2. متخصصان UX تنها زمانی میتوانند عهدهدار وظایف حرفهای شوند که دارای تحصیلات یا تجارب مربوطه باشند.
1.3. متخصصان UX باید محصولات و خدماتی را ارائه دهند که با نیازهای عملیاتی و مالی مشتریان و کارفرمایان مطابقت داشته باشند.
1.4. شاغلین UX برای توسعه و حفظ شایستگی خود باید به طور مستمر تلاش کنند.
1.5. متخصصان UX باید از بررسی و استفاده از کار و تخصص همتایان خود استقبال نمایند و در صورت لزوم به بررسی انتقادی از کار دیگر متخصصان بپردازند.
1.6. متخصصان UX باید از ارائهی انگیزههای مالی بیش از حد یا نامناسب یا سایر محرکها برای مشارکت در فعالیتهای UX اجتناب کنند و در این موارد معقولانه عمل کنند زیرا ممکن است چنین انگیزههایی منجر به مشارکت اجباری افراد شود.
2. با همه صادق باشید
2.1. متخصصان UX نباید آگاهانه مشتریان واقعی یا بالقوه را در مورد مناسب بودن یک محصول یا خدمت گمراه کنند.
2.2. متخصصان UX باید توصیههایی را ارائه دهند که عینی، مطابق با اصول پذیرفته شده، و/یا بر اساس قضاوت متخصصان واجد شرایط باشد.
2.3. متخصصان UX هرگز نباید عامدانه به افرادی که به آنها خدمات ارائه میدهند، اطلاعات نادرست یا گمراهکنندهای ارائه دهند.
2.4. شاغلین UX باید برای حق مالکیت معنوی اثر، روشها و ابزارهای استفاده شده یا ایجاد شده توسط دیگران به گونهای اعتبار قائل شوند که منشأ این حق مالکیت و حقوق متخصص UX برای استفاده یا استناد به این اثرها، روشها یا ابزارهایی برای همهی طرفهای درگیر روشن باشند.
3. هیچ ضرری نداشته باشید و در صورت امکان فوایدی را ارائه دهید
3.1. متخصصان UX نباید استفادهکنندگان را در معرض استرسِ غیرمنطقیِ فیزیکی، ذهنی یا عاطفی قرار دهند.
3.2. متخصصان UX باید برای جلوگیری از آسیب رساندن به مشتریان، کارفرمایان، شرکتکنندگان در بررسیهاو سایر افرادی که با آنها کار میکنند، معقولانه اقدام کنند و آسیبها را تا جایی که قابل پیشبینی و قابل اجتناب باشد به حداقل برسانند.
3.3. متخصصان UX باید در هنگام کار با سالمندان، ناتوانان جسمی و حرکتی و کودکان نیازهای ویژهی آنان را بررسی کنند. اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از خطرات مرتبط با چنین گروههایی باید توسط مشتری یا کارفرما به وضوح شناسایی و بررسی شوند.
4. با صداقت عمل کنید
4.1. متخصصان UX باید با کسانی که با آنها تعامل دارند بدون به خطر انداختن یکپارچگی شخص یا حرفهایشان محترمانه همکاری و مشارکت کنند.
4.2. متخصصان UX نباید بر اساس سن، جنسیت، هویت جنسی، نژاد، قومیت، فرهنگ، ملیت، مذهب، گرایش جنسی، میزان توانایی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، یا هر مبنایی که توسط قانون ممنوع شده است، علیه مشتریان، همکاران یا شرکتکنندگان تبعیض قائل شوند.
4.3. متخصصان UX نباید در مورد مشتریان، همکاران یا شرکتکنندگان خود به صورت عمومی نظرات توهینآمیز دهند.
4.4. متخصصان UX هرگز نباید آگاهانه از مطالب غیرقانونی و غیراخلاقی یا مطالبی که ممکن است به شخص یا گروهی از افراد آسیب برسانند استفاده کنند. در صورت قرار گرفتن در معرض موارد غیرقانونی، متخصص UX باید مشتری یا کارفرمای خود را در مورد ماهیت غیرقانونی مطالب راهنمایی کرده و اقدامات منطقی را برای اطلاعرسانی به مقامات مربوطه انجام دهد.
5. از تضاد منافع اجتناب کنید
5.1. متخصصان UX باید از تمام تضاد منافع شناخته شده با کارفرمایان یا مشتریان خود اجتناب کنند و در اسرع وقت کارفرمایان یا مشتریان خود را از هرگونه انجمن تجاری، منافع یا شرایطی که میتواند بر قضاوت یا کیفیت خدمات آنها تأثیر بگذارد مطلع کنند.
5.2. متخصصان UX نباید هیچگونه فعالیتی را که آگاهانه بین آنها و مشتریان، کارفرمایان یا استفاده کنندگانشان تضاد منافع احتمالی ایجاد میکند، بپذیرند.
5.3. متخصصان UX باید در مواقعی که پروژهی پیشنهادی به نفع مشتریان نیست با دلایل منطقی به مشتریان و کارفرمایان توصیه و مشاوره ارائه دهند.
6. به حریم خصوصی، محرمانه و ناشناس بودن احترام بگذارید
6.1. متخصصان UX نباید اطلاعاتی را که موجب شناسایی بدون اجازهی همکاران یا استفادهکنندگان میشوند فاش کنند و باید اقدامات احتیاطی معقول را برای جلوگیری از افشای ناخواسته این اطلاعات انجام دهند.
6.2. متخصصان UX باید اطمینان حاصل کنند که استفادهکنندگان و شرکتکنندگان در هر مطالعه برای استفاده از تمام دادههای جمعآوری شدهی خود آگاهانه رضایت دارند.
6.3. متخصصان UX هرگز نباید در نوشتهها، گزارشها، مطالب آموزشی یا سایر رسانههای عمومی، اطلاعاتی را که در جریان کار حرفهای خود از افراد، کارفرمایان یا مشتریان به دست آوردهاند، به اطلاع عموم برسانند، مگر اینکه افشای آنها قانونی بوده و مشتریان هم در جریان انتشار قانونی آنها قرار گرفته باشند. همچنین آنها باید برای پنهان کردن هویت شخص، کارفرما یا مشتری معقولانه عمل کنند و برای افشای اطلاعات این افراد اجازهی صریح آنها را داشته باشند.
7. تمام داده های بهدست آمده را ارائه دهید
7.1. متخصصان UX باید شرکتکنندگان و وظایف خود را به گونهای انتخاب کنند که از اعتبار نتایج به دست آمده اطمینان حاصل کنند.
7.2. متخصصان UX باید محدودیتهای پروژهای را که برنامهریزی یا اجرا میکنند در نظر بگیرند و اگر از نظر آنها این محدودیتها؛ موجب مشکوک شدن نتایج میشود نتایج این تجزیهوتحلیل را به مشتری یا کارفرمای خود اعلام کنند.
7.3 متخصصان UX باید بازخوردهای مثبت و منفی فعالیتهایشان را به دقت گزارش کنند.