آیین نامه ی رفتار حرفه ای انجمن متخصصان تجربه ی کاربری

 

User Experience Professionals Association (UXPA)
Code of Professional Conduct

 

User Experience Professionals Association

 

 

آیین نامه رفتار حرفه ای انجمن متخصصان تجربه کاربری (UXPA) بیانگر شناخت مسئولیت های ما در قبال عموم، مشتریان، کارفرمایان و همکاران است.

این آیین نامه، اعضا را در اجرای مسئولیت های حرفه ای خود راهنمایی می کند و اصول اولیه رفتار اخلاقی و حرفه ای را بیان می کند.

آیین نامه رفتار از اعضای UXPA می‌خواهد تا خطرات و مزایای اقدامات خود را برای همه ذینفعان ارزیابی کنند و اطمینان حاصل کنند که این اقدامات با بالاترین استانداردهای اخلاقی مطابقت دارند.

آیین نامه رفتار حرفه ای توسط هیئت مدیره UXPA (UPA سابق) در سپتامبر 2005 تصویب شد. نسخه انگلیسی زبان در سال 2013 برای مطابقت با تغییر نام این حرفه تنظیم شد و برای فراگیرتر بودن اصطلاح متخصصین کاربردپذیری به متخصصین تجربه کاربری (UX) تغییر نام یافت.

یک کمیته مشاوره اخلاقی بر آیین نامه رفتار حرفه ای نظارت می کند، به اعضای UXPA در مورد سوالات مربوط به این آیین نامه مشاوره می دهد و هرگونه اتهام نقض این آیین نامه را بررسی می کند.

 

 

آیین نامه رفتار متخصصان تجربه کاربری

معرفی

این آیین‌نامه رفتاری برای این تبیین شده است تا موقعیت‌هایی را پوشش دهد که معمولاً متخصصان تجربه کاربر (UX) با آن‌ها مواجه می‌شوند. عضویت شامل پذیرش این آیین نامه می باشد. آیین نامه در دو بخش تدوین شده است. بخش اول فهرستی از اظهارات اصول اخلاقی UXPA است. بخش دوم شامل مثال هایی از عمل به این اصول است (جزییات)

 

پایبندی به آیین نامه رفتاری

متخصصان تجربه کاربری (UX) باید اطمینان حاصل کنند که کارشان با اصول اخلاقی مندرج در این آیین نامه رفتاری مطابقت دارد.

متخصصان UX باید هرگونه نقض این آیین نامه اخلاقی را به معاون رئیس انجمن متخصصان تجربه کاربری گزارش دهند.

بررسی ادعاها توسط کمیته مشاوره اخلاق UXPA انجام خواهد شد.

نقض این کد ممکن است منجر به اخراج از انجمن متخصصان تجربه کاربر شود.

 

 

بخش اول: اصول اخلاقی

  • به نفع همه عمل کنید.
  • با همه صادق باشید
  • هیچ ضرری نداشته باشید و در صورت امکان فوایدی را ارائه دهید.
  • با صداقت عمل کنید.
  • از تضاد منافع اجتناب کنید.
  • به حریم خصوصی، محرمانه بودن و ناشناس بودن احترام بگذارید.
  • تمام داده های حاصل را ارائه دهید.

 

 

بخش دوم: نمونه هایی از عمل به اصول

 

1. به نفع همه عمل کنید

1.1. متخصصان UX باید از استانداردها، اصول و روش های UX مورد قبول عموم آگاه باشند.

1.2. متخصصان UX تنها زمانی می توانند وظایف حرفه ای را بر عهده بگیرند که دارای تحصیلات یا تجربه باشند.

1.3. متخصصان UX باید محصولات و خدماتی را ارائه دهند که با نیازهای عملیاتی و مالی مشتریان و کارفرمایان مطابقت داشته باشد.

1.4. شاغلین UX باید تلاش های مستمری را برای توسعه و حفظ شایستگی خود انجام دهند.

1.5. متخصصان UX باید مشتاق بررسی و استفاده از کار و تخصص همتایان خود باشند و همچنین در صورت لزوم به بررسی انتقادی از کار دیگر متخصصان بپردازند.

1.6. متخصصان UX باید تلاش های معقولی را انجام دهند تا از ارائه انگیزه های مالی بیش از حد یا نامناسب یا سایر محرک ها برای مشارکت در فعالیت های UX اجتناب کنند، مادامی که چنین انگیزه هایی احتمالاً منجر به مشارکت اجباری می شود.

 

2. با همه صادق باشید

2.1. متخصصان UX نباید آگاهانه مشتری یا مشتری بالقوه را در مورد مناسب بودن یک محصول یا خدمات گمراه کنند.

2.2. متخصصان UX باید توصیه هایی را ارائه دهند که عینی، مطابق با اصول پذیرفته شده، و/یا بر اساس قضاوت متخصصان واجد شرایط باشد.

2.3. متخصصان UX هرگز نباید عمداً به افرادی را که به آنها خدمات ارائه می دهند، اطلاعات نادرست یا گمراه کننده ارائه دهند.

2.4. شاغلین UX باید حق مالکیت معنوی اثر، روش‌ها و ابزارهای استفاده شده یا ایجاد شده توسط دیگران را به گونه‌ای اعتبار دهند که همه طرف‌های درگیر همیشه در مورد منشأ آن و حقوق متخصص UX برای استفاده یا استناد به چنین اثری، روش ها یا ابزارها روشن باشند.

 

3. هیچ ضرری نداشته باشید و در صورت امکان فوایدی را ارائه دهید

3.1. متخصصان UX نباید استفاده کنندگان را در معرض استرس فیزیکی، ذهنی یا عاطفی غیرمنطقی قرار دهند.

3.2. متخصصان UX باید اقدامات معقولی را برای جلوگیری از آسیب رساندن به مشتریان یا کارفرمایان، شرکت کنندگان در مطالعه و سایر افرادی که با آنها کار می کنند، انجام دهند و آسیب را در جایی که قابل پیش بینی و اجتناب باشد به حداقل برسانند.

3.3. متخصصان UX باید در هنگام کار با سالمندان، ناتوانان جسمی و حرکتی و کودکان نیازهای ویژه ی آنان را بررسی کنند. اقدامات احتیاطی اتخاذ شده برای جلوگیری از خطرات مرتبط با چنین گروه هایی باید توسط مشتری یا کارفرما به وضوح شناسایی و بررسی شود.

 

4. با صداقت عمل کنید

4.1. متخصصان UX باید با روحیه همکاری محترمانه و مشارکت با کسانی که با آنها تعامل دارند بدون به خطر انداختن یکپارچگی شخصی یا حرفه ای آنها کار کنند.

4.2. متخصصان UX نباید بر اساس سن، جنسیت، هویت جنسی، نژاد، قومیت، فرهنگ، منشاء ملی، مذهب، گرایش جنسی، ناتوانی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، یا هر مبنایی که توسط قانون ممنوع شده است، علیه مشتریان، همکاران یا شرکت‌کنندگان تبعیض قائل شوند.

4.3. متخصصان UX نباید نظرات توهین آمیز عمومی در مورد مشتریان، همکاران یا شرکت کنندگان خود بیان کنند.

4.4. متخصصان UX هرگز نباید آگاهانه از مطالبی استفاده کنند که غیرقانونی و غیراخلاقی است، یا ممکن است به شخص یا گروهی از افراد آسیب برساند. در صورت قرار گرفتن در معرض موارد غیرقانونی، متخصص UX باید مشتری یا کارفرمای خود را در مورد ماهیت غیرقانونی مطالب راهنمایی کند و اقدامات منطقی را برای اطلاع مقامات مربوطه از وجود مطالب انجام دهد.

 

5. از تضاد منافع اجتناب کنید

5.1. متخصصان UX باید از تمام تضاد منافع شناخته شده با کارفرمایان یا مشتریان خود اجتناب کنند و باید فوراً کارفرمایان یا مشتریان خود را از هرگونه انجمن تجاری، منافع یا شرایطی که می تواند بر قضاوت آنها یا کیفیت خدمات آنها تأثیر بگذارد مطلع کنند.

5.2. متخصصان UX نباید هیچ فعالیتی را که آگاهانه تضاد منافع احتمالی بین آنها و مشتریان، کارفرمایان یا استفاده کنندگان شان ایجاد می کند، بپذیرند.

5.3. متخصصان UX زمانی که پروژه ی پیشنهادی به نفع مشتری نیست باید به مشتریان و کارفرمایان با دلایل منطقی توصیه و مشاوره ارائه دهند.

 

6. به حریم خصوصی، محرمانه بودن و ناشناس بودن احترام بگذارید

6.1. متخصصان UX نباید اطلاعاتی را که همکاران یا استفاده کنندگان را بدون اجازه آنها شناسایی می کند فاش کنند و باید اقدامات احتیاطی معقول را برای جلوگیری از افشای ناخواسته این اطلاعات انجام دهند.

6.2. متخصصان UX باید اطمینان حاصل کنند که استفاده کنندگان و شرکت کنندگان در هر مطالعه رضایت آگاهانه ای را برای استفاده از تمام داده های جمع آوری شده ی خود ارائه می دهند.

6.3. متخصصان UX هرگز نباید در نوشته‌ها، گزارش‌ها، مطالب آموزشی یا سایر رسانه‌های عمومی، اطلاعاتی را که در مورد افراد، کارفرمایان یا مشتریان در جریان کار حرفه‌ای خود به دست آورده‌اند، به اطلاع عموم برسانند، مگر اینکه افشای آنها قانونی بوده و هم مشتریان در جریان اجازه ی قانونی افشای آنها قرار گرفته باشند. همچنین آنها باید اقدامات معقول برای پنهان کردن هویت شخص، کارفرما یا مشتری، یا اجازه صریح آنها برای افشای اطلاعات آنها را داشته باشند.

 

7. همه داده های حاصل را ارائه دهید

7.1. متخصصان UX باید شرکت کنندگان و وظایف را طوری انتخاب کنند تا از اعتبار نتایج اطمینان حاصل کنند.

7.2. متخصصان UX باید محدودیت‌های هر پروژه UX را که برنامه‌ریزی یا اجرا می‌کنند در نظر بگیرند و در صورت درخواست یا اگر از نظر آنها محدودیت‌ها؛ نتایج را مشکوک می‌کند، باید نتایج این تجزیه و تحلیل را به مشتری یا کارفرمای خود اعلام کنند.

7.3 متخصصان UX باید بازخورد مثبت و منفی فعالیت های UX را به دقت گزارش کنند.


 



منبع: https://uxpa.org/uxpa-code-of-professional-conduct/#:~:text=Act%20with%20Integrity,-4.1.&text=UX%20practitioners%20shall%20not%20discriminate,any%20basis%20proscribed%20by%20law

 

۵
از ۵
۷ مشارکت کننده

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.