فناوری قابل اعتماد و اخلاقی: چالش جدید رهبری

 

Trustworthy and Ethical Tech: The Leadership Challenge

by Beena Ammanath & Catherine Bannister, Deloitte LLC

 

Trustworthy and Ethical Tech: The Leadership Challenge

 

با نفوذ فناوری به همه کارهایی که انجام می‌دهیم، مهم‌ است که مطمئن شویم زندگی دیجیتالی ما را به آنچه در زندگی واقعی می‌خواهیم نزدیک‌تر می‌کند - نه برعکس. به همین دلیل، رهبران کسب و کار امروزی این فرصت را دارند که به شکل دادن به آینده ای کمک کنند که در آن فناوری قابل اعتماد و کاربردهای آن اخلاقی باشد.

اما برای بسیاری، حوزه اخلاق فناوری حوزه جدیدی است. با این حال، فناوری با سرعتی سرسام‌آور در حال پیشرفت است و هم قابلیت‌های جدید و هم سؤالات اخلاقی جدیدی ایجاد می‌کند. این امر بسیاری از سازمان‌ها را وادار می‌کند تا درک کنند که نحوه استفاده آنها از فناوری می‌تواند حس هدف و ماموریت آنها را پشتیبانی کند، اما باید نگرانی‌های ذینفعان، نیازهای کارکنان، فرهنگ شرکت و مسئولیت‌های آنها را به عنوان بخشی از جامعه بزرگ‌تر در نظر بگیرند. رهبران کسب و کار می توانند با ایجاد قوانین اساسی و تعیین انتظاراتی که به نتایج مثبت برای همه کمک می کند، این تلاش ها را هدایت کنند.

 

در نهایت، سوال اخلاقی که باید در هر مرحله از تصمیم گیری پرسیده شود این است: "فقط به این دلیل که می توانیم کاری انجام دهیم، آیا باید آن را انجام دهیم؟"

 

 

سه اصل تصمیم گیری اخلاقی

Deloitte معتقد است که سه اصل کلیدی می تواند به سازمان ها در هر نوعی کمک کند تا تأثیر و نتایج فناوری های خود را با دقت شکل دهند.

 

اصل 1: رویکردی ثابت نسبت به فناوری قابل اعتماد داشته باشید.

امروزه تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی وجود دارد، از جمله اینکه آیا استفاده از آن ممکن است عمداً یا سهوا آسیبی ایجاد کند. بنابراین منطقی به نظر می رسد که ما باید نگرانی ها و استراتژی های کاهش نگرانی را روی هوش مصنوعی متمرکز کنیم. با این حال، در واقعیت، یک رویکرد سازگار برای تصمیم‌گیری اخلاقی می‌تواند و باید برای تمام استفاده‌های فناوری اعمال شود.

این رویکرد جامع تر می‌تواند سازمان‌ها را قادر سازد تا توانایی بنیادی برای تصمیم‌گیری آگاهانه، متفکرانه در مورد طراحی، توسعه، پیاده‌سازی و استفاده از طیف گسترده‌ای از فناوری‌های نوظهور را توسعه دهند - و آماده باشند تا این فرآیندها را برای هر نوآوری جدیدی به کار گیرند. .

 

اصل 2: همه افراد خود را درگیر کنید.

پرورش فناوری قابل اعتماد و اخلاقی آنقدر کار بزرگی هست که فرد یا تیمی نمی تواند بر آن نظارت داشته باشد. و باید در رهبری سازمانی با درک روشنی از چگونگی خلق آگاهی، ترویج، آموزش و در نهایت ایجاد یک ذهنیت جدید در مورد اهمیت موضوع ریشه داشته باشد. رهبران باید به همه در سازمان نشان دهند که چگونه فناوری اخلاقی و قابل اعتماد با شغل آنها مرتبط است. یافتن زمینه برای جلوگیری از تلقی افراد از فناوری به عنوان مسئولیتی برای دیگران بسیار مهم است.

به عبارت دیگر، اولین قدم کلیدی تبدیل این اقدام به یک کار تیمی و گروهی است. مانند ورزش گروهی. همه نقشی در حمایت از استفاده اخلاقی از فناوری و نتایج مسئولانه برای آن دارند. فراتر از درک خطرات بالقوه برای استفاده گر، یا برند یا افراد نهایی سازمان، افراد باید توان به چالش کشیدن و قدرت پرسیدن و مطرح کردن انتظارات خود را در مورد کاری که انجام می دهند، داشته باشند. هنگامی که همه در تیم هستند، مهم است که مطمئن شوید که آنها ابزار و منابع مورد نیاز برای تصمیم گیری بهتر را دارند.

 

اصل 3: آن را عملیاتی کنید.

راه‌های زیادی برای سازمان‌ها وجود دارد تا تصمیم‌گیری اخلاقی را برای طراحی و استفاده از فناوری عملیاتی کنند. برخی از شرکت ها افسران ارشد فناوری اخلاقی را استخدام کرده اند. دیگران با موفقیت چنین اقداماتی را در سعی شان برای تنوع، برابری و فراگیری گنجانده‌اند. برخی دیگر آن را بخشی از اخلاق و انطباق یا گروه‌های مدیریت ریسک خود می‌دانند، یا شاید هیئت‌های مشاوره خارجی ای را برای هدایت تلاش‌ها ایجاد کنند.

با توجه به اینکه فناوری قابل اعتماد و اخلاقی یک رشته ی نسبتاً نوپا است، تماشای چگونگی عملکرد این رویکردهای مختلف آموزنده خواهد بود. رهبران صنعت، همراه با دانشگاهیان، تنظیم‌کننده‌ها و سیاست‌گذاران قوانین، می‌توانند از یکدیگر بیاموزند.

گام‌های اصلی اقدام امروز، اذعان به فوریت اقدام در مورد این موضوعات و ایجاد یک برنامه روشن است.

 

به نفع کل کسب و کار است

سازمان‌هایی که چارچوب‌های بهتری را برای تصمیم‌گیری مسئولانه حول فناوری‌هایی که به کار می‌گیرند ایجاد می‌کنند، می‌توانند انتظار داشته باشند که از بسیاری جهات مزیت‌هایی را مشاهده کنند.

زیرا فناوری قابل اعتماد و اخلاقی می تواند:

  • حفظ شهرت و تقویت برند.
  • داشتن تنوع، برابری، و ابتکارات فراگیری.
  • افزایش رضایت کارکنان و بهبود حفظ آنها.
  • کاهش خطرات امنیت سایبری و حریم خصوصی داده ها.
  • جذب منابع انسانی (سرمایه) راحتتر.
  • تقویت اهداف مسئولیت اجتماعی شرکت.
  • مطابق و هم راستا با اهداف شرکت.

 

 

آینده دیجیتال ما

برای دهه‌ها، جامعه با این احساس شگفتی به سوی آینده هجوم آورده است که چگونه تغییرات فناورانه زندگی ما را غنی می‌کند. امروزه، با وجود اینکه از فناوری‌های جدید لذت می‌بریم، اما با سرعت فزاینده تغییرات دست و پنجه نرم می‌کنیم. بسیار مهم است که زمان و فضای مورد نیاز را در نظر بگیریم که چگونه فناوری‌های نوظهور جدید و ترکیبی از فناوری‌های موجود، فرصت‌ و نتایج جدیدی را ایجاد می‌کنند که قبلاً هرگز در نظر گرفته نشده بودند.

سازمان هایی که برای اطمینان از عادلانه، شفاف و ایمن بودن فناوری خود وقت بگذارند، می توانند از کسب و کار خود محافظت کنند، برندهای خود را تقویت کنند و اعتماد بیشتری از سوی مشتریان و نیروی کار خود جلب کنند.

 

 

منبع: https://sloanreview.mit.edu/mitsmr-connections/trustworthy-and-ethical-tech-the-leadership-challenge/

۵
از ۵
۹ مشارکت کننده

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.