Trustworthy and Ethical Tech: The Leadership Challenge
by Beena Ammanath & Catherine Bannister, Deloitte LLC
با رسوخ فناوری به همهی کارهایی که امروزه انجام میدهیم، ضروریست مطمئن شویم زندگی دیجیتالی، ما را به آنچه در زندگی واقعی میخواهیم نزدیکتر میکند؛ نه برعکس. در همین راستا این فرصت برای رهبران کسبوکارهای امروزی فراهم است تا آیندهای را بسازند که در آن فناوری قابلاعتماد بوده و کاربردهایش هم اخلاقی هستند.
اما برای بسیاری، حوزهی اخلاقِ فناوری حوزهی جدیدی است. با این حال، فناوری با سرعت سرسامآوری در حال پیشرفت است و با خود هم قابلیتها و هم مسائل اخلاقی تازهای را به دنبال داشته است. این امر در حین اینکه میتواند با اهداف و ماموریتهای سازمانها همراستا باشد، نباید موجب شود که نگرانیهای ذینفعان، نیازهای کارکنان، فرهنگ شرکت و مسئولیتهای سازمان بهعنوان بخشی از جامعهی بزرگتر نادیده گرفته شوند. مدیران کسبوکارها با ایجاد قوانین اساسی و تعیین انتظاراتی که به نتایج مثبتی برای همه میانجامند، میتوانند در این راه گام بردارند.
در نهایت، آن سوال اخلاقی که باید در هر مرحله از تصمیمگیری پرسیده شود این است که: «آیا فقط به این دلیل که میتوانیم کاری را انجام دهیم، باید آن را انجام دهیم؟»
سه اصل تصمیمگیری اخلاقی
Deloitte معتقد است که با مد نظر قرار دادن سه اصل کلیدی میتوان به سازمانها در هر نوعی که باشند کمک کرد تا تأثیر و نتایج فناوریهای خود را با دقت بسازند.
اصل 1: نسبت به فناوریِ قابلاعتماد رویکرد ثابتی داشته باشید.
امروزه تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی وجود دارد، از جمله اینکه آیا استفاده از آن ممکن است عمداً یا سهوا آسیبی ایجاد کند. بنابراین منطقی به نظر میرسد که ما استراتژیهای کاهش نگرانیمان را روی هوش مصنوعی متمرکز کنیم. با این حال و در واقعیت، میتوان یک رویکرد سازگار برای تصمیمگیریهای اخلاقی را برای تمام استفادههای فناوری اعمال نمود.
این رویکرد جامع به سازمانها کمک میکند تا طیف گستردهای از فناوریهای نوظهور را توسعه داده و پیادهسازی نمایند و از این طریق در تصمیمگیریهای خود در طراحی آگاهانه عمل کنند و آماده باشند تا این فرایندها را برای هر نوآوری جدیدی به کار گیرند.
اصل 2: همهی افراد خود را درگیر کنید.
پرورش فناوری قابلاعتماد و اخلاقی به قدری بزرگ است که یک فرد یا تیم به تنهایی نمیتواند بر آن نظارت داشته باشد. درک روشن از چگونگی خلق آگاهی، ترویج، آموزش و در نهایت ایجاد یک ذهنیت جدید در این موضوع باید در رهبری یک سازمان ریشه دوانده باشد. رهبران باید به همهی افراد سازمان خود نشان دهند که چگونه فناوری اخلاقی و قابلاعتماد با شغل آنها مرتبط است. بسیار مهم است که نگذاریم افراد فناوری را مسئولیت دیگران دانسته و از زیر بار آن شانه خالی کنند.
به عبارت دیگر، اولین قدم کلیدی تبدیل فناوری قابلاعتماد و اخلاقی به یک کار تیمی و گروهی است. مانند ورزش گروهی، همهی افراد در استفادهی اخلاقی از فناوری و نتایج مسئولانهی آن نقش دارند. افراد باید توان به چالش کشیدن و قدرت سوال پرسیدن و مطرح کردن انتظارات خود را در مورد کاری که انجام میدهند، داشته باشند. آنها باید این توانایی را با در نظر گرفتن خطرات بالقوه برای استفادهکننده، برند یا افراد نهایی سازمان در خود تقویت کنند. هنگامی که همه در تیم هستند، مطمئن شوید که ابزار و منابع مورد نیاز برای تصمیمگیری بهتر را در اختیار دارند.
اصل 3: آن را عملیاتی کنید.
راههای زیادی برای عملیاتی کردن تصمیمگیری اخلاقی و استفاده از فناوریها در سازمانها وجود دارد. برخی از شرکتها اقدام به استخدام کارمندان ارشد فناوری اخلاقی نمودهاند. دیگران با رضایتمندی چنین اقداماتی را سعیی در جهت ایجاد تنوع، برابری و فراگیری قلمداد کردهاند. برخی دیگر آن را بخشی از اخلاق و انطباق با گروههای مدیریت ریسک خود میدانند، یا شاید قصد دارند هیئتهای مشاورهی خارجی را برای ساماندهی تلاشهایشان ایجاد کنند.
با توجه به اینکه فناوریِ قابلاعتماد و اخلاقی رشتهای نسبتاً نوپا است، مشاهدهی عملکرد رویکردهای مختلف در قبال آن آموزنده خواهد بود. رهبران صنعت، همراه با دانشگاهیان، تنظیمکنندهها و سیاستگذاران قوانین، میتوانند از یکدیگر بیاموزند.
اذعان به اقدام فوری در مورد این موضوعات و ایجاد یک برنامهی روشن، گامهای اساسی ما در این مسیر را شکل میدهند.
نفعی برای کل کسبوکار
سازمانهایی که برای فناوریهای بهکاررفته، چارچوبهای بهتری را ایجاد میکنند، شاهد مزیتهای فراوانی در این جهت خواهند بود.
زیرا یک فناوری قابلاعتماد و اخلاقی دارای مزایای زیر است:
حفظ شهرت و تقویت برند؛
داشتن تنوع، برابری، و ابتکارات فراگیر؛
افزایش رضایت کارکنان و حفظ آنها؛
کاهش خطرات امنیت سایبری و حفظ حریم خصوصی دادهها؛
جذب منابع انسانی (سرمایه) راحتتر؛
تقویت اهداف مسئولیت اجتماعی شرکت؛
مطابقت و همراستایی با اهداف شرکت.
آیندهی دیجیتال ما
برای دههها، جامعه با این احساس شگفت که چگونه تغییرات فناورانه زندگی ما را غنی میکنند، به سوی آینده هجوم آورده است. امروزه، در کنار لذت بردن از فناوریهای جدید، با سرعت فزایندهی تغییرات نیز دستوپنجه نرم میکنیم. بسیار مهم است که زمان و فضایی را در نظر بگیریم که فناوریهای نوظهور و ترکیبی از فناوریهای موجود، فرصتها و نتایج جدیدی را که قبلاً هرگز وجود نداشتند ایجاد میکنند.
سازمانهایی که برای اطمینان از عادلانه، شفاف و ایمن بودن فناوری خود وقت میگذارند، قادرند از کسبوکار خود محافظت کنند؛ برندهای خود را تقویت نمایند و اعتماد بیشتری را از سوی مشتریان و نیروی کار خود به دست آورند.