Extractive technology is DAMAGING OUR ATTENTION & MENTAL HEALTH
توجه و سلامت روان
ما اغلب از فناوری استفاده میکنیم زیرا متصلکننده است، اطلاع میدهد و سرگرم میکند اما شواهدی واضح نشان میدهند عوارض جانبی جدی و منفی نیز دارند. این موارد عبارتند از:
- افزایش اضطراب؛
- نرخ بالاتر افسردگی؛
- تنهایی بیشتر؛
- کاهش عزت نفس؛
- کاهش دامنهٔ توجه؛
- خواب بیکیفیتتر.
ممکن است تصور شود که این اثرات تنها زمانی رخ میدهند که فردی بیشازحد از فناوری، به ویژه رسانههای اجتماعی، استفاده کند. اما حتی استفادهٔ منظم هم برای سلامت روان ما مضر است. رسانههای اجتماعی با تحریک ترشح دوپامین ــ یک مادهٔ شیمیایی در مغز که به شما احساس خوبی میدهد ــ الگوهای منفی خاصی را تقویت میکنند. تازگی مداوم و محتوای پیمایش بیپایان، چرخهای اعتیادآور از طراوت را ایجاد میکند، دقیقاً مانند کسی که در لاس وگاس در حال بازی با یک ماشین پوکر است. غیرقابل پیشبینی بودن، همراه با ویژگیهای اعتبار اجتماعی، باعث میشود که دوباره به سراغ آنها بروید.
محتوایی که دائماً میبینید در مغز شما نیز تقویت میشود و باعث بسیاری از مشکلات سلامت روان میشود، از جمله:
- اعتمادبهنفس پایین: زنانی که اینفلوئنسرها را تماشا میکردند کمتر از چهرهٔ خود راضی بودند و مردان افزایش اضطراب نسبت به بدن را نشان دادند.
- توجه ضعیف: نتایج MRI نشان میدهد که کاربران پیگیر فیسبوک توجه ضعیف، عجول بودن و الگوهای مغزی شبیه ADHD را از خود نشان میدهند.
- اضطراب: هر چه بیشتر از شبکههای اجتماعی استفاده کنید، بیشتر از روانرنجوری و اضطراب رنج میبرید.
پلتفرمها و اپها، مانند یوتیوب، اغلب احساس بودن در یک جامعه را القا میکنند. هنگامی از آنها برای ارتباط واقعی استفاده شوند، میتوانند یک ابزار ارزشمند باشند. با این حال، این پلتفرمها از غریزهٔ ما برای تعلق استفاده میکنند. در طول تاریخ بشر تعلق به یک گروه برای بقای ما ضروری بوده است؛ مغز ما برای اهمیت دادن به اینکه مردم در مورد ما چه فکری میکنند طراحی شده است.
وقتی اعتبار اجتماعی دریافت میکنیم، مراکز پاداش در مغز ما روشن میشوند و دوپامین بیشتری آزاد میکنند. حتی انتظار یک پاداش مثبت مقدار بیشتری از این مادهٔ شیمیایی مسبب حس خوب را آزاد میکند که باعث میشود در مواقع اضطراب و استرس به عقب برگردیم.
ما در پی بازخورد منظم و مداوم با لایکها، نظرات و اشتراکگذاریها شرطی میشویم. این امر چرخهای از افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی و کاهش سلامت روان را سبب میشود.
اضطراب و عزت نفس پایین میل به اعتبار اجتماعی و ارتباط بیشتر را افزایش میدهد. رسانههای اجتماعی یک پلتفرم اعتیادآور را برای رقابت برای اعتبارسنجی اجتماعی فراهم میکنند. افزایش استفاده از رسانههای اجتماعی میتواند اضطراب و عزت نفس را بدتر کند. این چرخه سپس ادامه مییابد.
این اپها بهطور استراتژیکی طراحی شدهاند تا ما را بر اساس غرایز انسانیمان وادار به تعامل کنند. این پلتفرمها که اکنون با هوش مصنوعی (AI) قدرتمندتر هم شدهاند، با هدف به حداکثر رساندن تعامل ما و افزایش سود خودشان ایجاد شدهاند.
آنها از چندین هک هوشمندانه اما مضر استفاده میکنند:
- تمایل روزانه: اپهایی مانند اسنپچت و بازیهای ویدئویی از غرایز ما برای تعامل، رقابت و موقعیت اجتماعی بهره میبرند. هرچه این تمایل طولانیتر باشد، دوستیها نزدیکتر خواهند شد، یا آنها میخواهند شما این را باور کنید.
- اعلانهای ثابت: این اعلانها شما را به برنامه بازمیگردانند و اگر آنها را نادیده بگیرید، حس FOMO (ترس از دست دادن) را به شما القا میکنند. هنگامی که اپ را باز میکنید، مبنای آنها این است که حواس شما پرت میشود و نمیتوانید آن را ترک کنید.
- فیدهای خبری هیجانانگیز: همانطور که در فیسبوک و توئیتر میبینید، فیدهای خبری برای نشان دادن محتواهایی طراحی شدهاند که احساسات شما را تحریک کنند بهطوری که رها کردن آن را برای شما سخت باشد.
- محیطهای اعتیاد آور و فراگیر: TikTok یک تجربهٔ تعاملی و همهجانبهٔ تمام صفحه ایجاد میکند تا توجه کامل شما را به خود جلب کند. ریلهای اینستاگرام و بخشهای کوتاه یوتیوب برای رقابت با الگوریتم قدرتمند TikTok ظاهر شدهاند.
- 30 درصد از کاربران اگر تا دو ساعت فیسبوک را چک نکرده باشند، احساس اضطراب میکنند.
- آمریکایی ها بهطور متوسط هر روز 1 ساعت را صرف مقابله با عوامل حواس پرتی میکنند.
- 70 درصد از مردم هنگام رانندگی از گوشی هوشمند خود و بهویژه رسانههای اجتماعی استفاده میکنند.
استفادهٔ منظم از رسانههای اجتماعی نیز تأثیری منفی بر دامنهٔ توجه ما دارد. تغییر سریع محتوا و وقفههای مداوم ظرفیت ما را برای توجه کاهش میدهد. ما به صدای سریع و ویدئوهای کوتاه عادت کردهایم. یک نظرسنجی اخیر نشان داد که یک ویدئوی ایدهآل در TikTok بین 21 تا 34 ثانیه است و بسیاری از کاربران مشتاق گزارش میدهند که ویدئوهای طولانیتر را «استرسزا» میدانند.
گلوریا مارک، استاد دانشگاه UC Irvine، دریافت که ما آنقدر به وقفهها عادت کردهایم که خودمان شروع به ایجاد آنها میکنیم. حتی زمانی که سر کار هستیم، نمیتوانیم از این اعلانها بگریزیم، بهطوری که یک فرد به طور متوسط ۷۴ بار در روز ایمیل خود را چک میکند.
مارپیچ رو به پایین از فاصلهٔ توجه کوتاهتر: حواسپرتی مداوم تمرکز ما را میشکند. 23 دقیقه طول میکشد تا دوباره تمرکز کنیم. اعلانها و هشدارها همچنان روزهای ما را مختل میکنند. ما شروع به هوس کردن چیزهای پرتکنندهٔ حواس میکنیم و حتی آنها را میسازیم. تمرکز ما همچنان رو به کاهش است و این روند تکرار میشود.
استفادهٔ مداوم از رسانههای اجتماعی بر روابط شخصی ما نیز تأثیر میگذارد. مطالعهای در سال 2021 نشان داد که افزایش استفاده از اینستاگرام منجر به کاهش رضایت از رابطه و احساس حسادت و درگیری بیشتر میشود. تمرکز بر رسانههای اجتماعی نسبت به تمرکز بر دوستان، خانواده و شریکهایمان بسیار آسانتر شده است.
همچنین ما را به مقایسهٔ خود با دیگران سوق میدهد. مشاهدهٔ پستهای «هایلایت» یا "Facetuned" میتواند باعث ایجاد احساس بیکفایتی و اعتمادبهنفس پایین شود.
- زمان سپری شده؟: در سال 2022، هر فرد بهطور متوسط روزانه 2 ساعت و 27 دقیقه را در شبکههای اجتماعی سپری میکرد.
- ارز اجتماعی جدید: مردم خود را بر اساس مشارکت اجتماعی قضاوت میکنند و اگر بهاندازهٔ کافی دریافت نکنند، ارزش خود را کاهش یافته میبینند.
- از بین بردن روابط: رسانههای اجتماعی تقسیمبندیهای اجتماعی و خشم را افزایش میدهند و بر رفاه همهٔ افراد تأثیر میگذارند، حتی اگر در رسانههای اجتماعی نباشند.
چه بخواهید چه نخواهید، شما بخشی از اقتصاد لایک هستید. رسانههای اجتماعی روانشناسی انسانی ما را هک کرده و ساختار اجتماعیمان را تغییر دادهاند. با هوش مصنوعی مولد فقط فراگیرتر، اعتیادآورتر و مشکلسازتر میشوند. تأثیرات شبکههای اجتماعی و وقفههای دائمی آنقدر فراگیر هستند که همه بدون توجه به اینکه در شبکههای اجتماعی حضور دارند یا نه، تحت تأثیر قرار میگیرند. اما نباید اینگونه باشد.
هر یک از ما این توانایی را داریم که بهطور جمعی اکوسیستم فناوری استخراجی را تغییر دهیم، حتی در سطح فردی. راهحلهایی وجود دارند.
حمایت از فناوری انسانی و حفاظت از سلامت روانیمان از طریق استفادهٔ آگاهانه میتواند تأثیر زیادی داشته باشد. ما شایستهٔ پیشرفت در کنار فناوری هستیم و سلامت جامعهٔ ما به آن بستگی دارد.
چه میتوان کرد؟
- بدانید که چگونه رسانههای اجتماعی و هوش مصنوعی مولد مغز شما را هک میکنند. این مقالهٔ کوتاه، این ویدئو و این پادکست آغازگرهای خوبی برای شروع هستند.
- استفاده از فناوری خود را کنترل کنید. ما مجموعهای از ابزارها را گردآوری کردهایم که به شما کمک میکنند رابطهٔ خود را با فناوری دوباره متعادل کنید.
- بازهٔ توجه خود را بازسازی کنید. ثابت شده است که ذهنآگاهی و مدیتیشن به تمرکز و توجه کمک میکنند.
- بیرون از دنیای فناوری وقت بیرون بگذرانید. تحقیقات نشان میدهند که گذراندن وقت در طبیعت میتواند سطح کورتیزول را کاهش دهد، استرس را کم کند و خواب را بهبود بخشد.
- سمزدایی دیجیتال را امتحان کنید. حتی چند ساعت دوری از صفحهنمایش در روز میتواند به شما در نوشدن مجدد کمک کند.
- هر روز زمانی را به دور از تلفن خود برنامهریزی کنید.
- اپهایی که زمان زیادی را صرفشان میکنید محدود کنید (سعی کنید بهطور موقت با تنظیمات تلفن حذف یا محدود کنید).
- اعلانها را ساکت کنید.
- مناطق بدون تلفن ایجاد کنید.
- یک آخر هفته را کاملاً دور از صفحه نمایش خود برنامهریزی کنید.
- بدون رسانههای اجتماعی معاشرت کنید. به یک باشگاه کتاب بپیوندید، یک جلسهٔ محلی پیدا کنید یا به یک گروه تناسب اندام بپیوندید. ارتباطها را دور از تلفنتان پیدا کنید.
- چیز جدیدی یاد بگیرید. در کلاس زبان شرکت کنید یا ساز یاد بگیرید. یادگیری چیزهای جدید باعث افزایش انعطافپذیری عصبی و عملکرد شناختی سالم میشود.
- گروه خود را آموزش دهید. میزبان جلسات نمایش و بحث دربارهٔ مستند معضل اجتماعی شوید.
منبع: https://www.humanetech.com/attention-mental-health#more-resources
مترجم: مریم رضائیحاجیده
مقالات مرتبط:
- فناوری استخراجی به نسلهای آینده آسیب میرساند.
- اقتصاد توجه
- فقط دیجیتالی نکنید، انسانی کنید
- «انسانی کردن» فناوری به چه معناست؟
- انسانها، نه کاربران: اخلاق طراحی
- انسانی: یک دستور کار جدید در مواجهه با فناوری از «تریستان هریس» بخش اول
- علیه مکانیسمهای طراحی اعتیادآور (طراحی غیراخلاقی)