بیانیه طراحی اخلاقی (The Ethical Design Manifesto)

 

The Ethical Design Manifesto
from Ind.ie

مانیفست طراحی اخلاقی
Sell Products, NOT People

 

 

طراحی اخلاقی نوشدارو نیست. فناوری هم نیست. بیانیه طراحی اخلاقی حاصل چند سال تفکر و کار بر روی راه حل هایی در جهت مقابله با مشکل سرمایه داری نظارتی است. سرمایه داری نظارتی یک مشکل اجتماعی است.

 

سرمایه داری نظارتی چیست؟

سرمایه داری نظارتی مفهومی در اقتصاد سیاسی است که به جمع آوری گسترده و کالایی سازی داده های شخصی توسط شرکت ها اشاره دارد. این پدیده با نظارت دولتی متمایز است، اگرچه این دو می توانند یکدیگر را تقویت کنند.

 

نمونه ای از سرمایه داری نظارتی چیست؟

 در حالی که در تئوری، سرمایه‌داری نظارتی به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا محصولات بهتری ایجاد کنند، موجودی کارآمدی داشته باشند و دقیقاً همان چیزی را که مشتریان نیاز دارند در اسرع وقت ارائه دهند، شرکت های بزرگ فناوری مانند آمازون، اپل، گوگل و فیس بوک از سرمایه داری نظارتی برای جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران استفاده می کنند. چنین داده‌هایی شامل تاریخچه جستجو، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، مکان‌های فیزیکی و کلیدواژه‌های محصول گرفته‌شده توسط میکروفون در گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های اینترنت اشیا (IoT) است.

 

مشکلات سرمایه داری نظارتی چیست؟

مشکلات سرمایه داری نظارتی صرفاً مسائل نظارتی و از دست دادن حریم خصوصی نیست. بلکه تلاشی است برای دستکاری خودکار و شوم رفتاری که پایداری، دموکراسی، کرامت انسانی و بسیاری موارد دیگر را تضعیف می‌کند. سرمایه داران نظارت تقریباً همه چیز را در مورد کاربران خود می دانند، در حالی که عملیات آنها به گونه ای طراحی شده است که برای ما بیگانه باشد. آنها آینده ما را پیش بینی می کنند و رفتار ما را تنظیم می کنند، اما برای اهداف و منافع مالی دیگران.

 

هدف بیانیه طراحی اخلاقی چیست؟

بیانیه طراحی اخلاقی در تلاش است تا با ارائه ی چارچوبی، به طراحان و توسعه دهندگان کسب و کارها به خصوص کسب و کارهای دیجیتال در جهت "طراحی انسانی" یاری رساند.

 

ethical design manifesto

 

 

گام اول: حقوق انسانی

فناوری هایی که به حقوق بشر احترام می گذارند. غیر متمرکز، همتا به همتا، با حفظ اطلاعات و رازداری، سراسر رمزگذاری شده، رایگان و منبع باز، قابل تعامل، در دسترس و پایدار است.

به آزادی های مدنی احترام گذاشته و از آنها محافظت می کند، نابرابری را کاهش می دهد و در راستای دموکراسی است.

حقوق انسانی

گام دوم: تلاش انسانی

فناوری هایی که به تلاش انسانی احترام می گذارد، کاربردی، راحت و قابل اعتماد است.

متفکر و انطباق پذیر است. خودخواه و پرتوقع نیست. درک می کند که ممکن است حواس شما پرت شود یا توانایی های متفاوتی داشته باشید. و در کل به زمان محدودی که در این سیاره دارید احترام می گذارد.

تلاش انسانی

گام سوم: تجربه ی انسانی

فناوری ای که به تجربه انسانی احترام می گذارد. زیبا، جادویی و لذت بخش است.

کار می کند. شهودی است، نامرئی است و به پس زمینه زندگی فرد فرو می رود. به او شادی می بخشد. فرد را با قدرت فوق العاده اش توانمندتر می سازد. لبخند بر لبان او می نشاند و زندگی اش را بهتر می کند.

بیانیه طراحی اخلاقی
محصول بفروشید، نه انسان.

 

 

منبع: https://ind.ie/ethical-design/ 

 

 

 

۵
از ۵
۲۵ مشارکت کننده

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.