تشویق طراحان و توسعه‌دهندگان کسب‌و‌کارها برای طراحی بر پایه‌ی ارزش‌های انسانی

تشویق طراحان و توسعه‌دهندگان کسب‌و‌کارها برای طراحی بر پایه‌ی ارزش‌های انسانی
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ تفکر طراحی اخلاقی اولین قدم در شروع طراحی اخلاقی است. به‌عنوان طراح، ما باید آگاهانه با اخلاق‌شناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف مانند جامعه‌شناسی، روانشناسی و علوم رفتاری وارد بحث شویم. ما باید تحقیقات خود را بر چالش‌های اخلاقی موجود در صنایع و رسانه‌هایی که برای آنها طراحی می‌کنیم متمرکز کنیم. مهم است که ما کل تیم خود را در این بحث‌ها مشارکت دهیم تا ملاحظات اخلاقی ما در این روند از بین نروند.
ادامه مطلب

انسانی: یک دستور کار جدید در مواجهه با فناوری از «تریستان هریس» بخش دوم

انسانی: یک دستور کار جدید در مواجهه با فناوری از «تریستان هریس» بخش دوم
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ آنچه که در حال حاضر در صنعت فناوری می‌گذرد، نوعی صدای ناهنجار و خشن از نارضایتی‌ها و رسوایی‌ها است که به نوعی در همه جا به گوش می‌رسد. خب، حالا چگونه می‌توانیم به درک مشترکی از مشکل واقعی دست پیدا کنیم؟ و چگونه می‌توانیم آن را رفع کنیم؟ با علم به همه چالش‌هایی که اخیراً دیده‌اید ــ مشکل صنعت فناوری را دقیقا چه می‌دانید؟
ادامه مطلب

انسانی: یک دستور کار جدید در مواجهه با فناوری از «تریستان هریس» بخش اول

انسانی: یک دستور کار جدید در مواجهه با فناوری از «تریستان هریس» بخش اول
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ آنچه که در حال حاضر در صنعت فناوری می‌گذرد، نوعی صدای ناهنجار و خشن از نارضایتی‌ها و رسوایی‌ها است که به نوعی در همه جا به گوش می‌رسد. خب، حالا چگونه می‌توانیم به درک مشترکی از مشکل واقعی دست پیدا کنیم؟ و چگونه می‌توانیم آن را رفع کنیم؟ با علم به همه چالش‌هایی که اخیراً دیده‌اید ــ مشکل صنعت فناوری را دقیقا چه می‌دانید؟
ادامه مطلب

چرا اخلاق باید در هسته‌ی داستان‌سرایی طراحی باشد؟

چرا اخلاق باید در هسته‌ی داستان‌سرایی طراحی باشد؟
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ همه‌ی متخصصان UX داستان‌سرا هستند. چه در حال توصیف سفر کاربر باشند و چه در حال توضیح فرایند فکری و انتخاب‌های خود در طراحی یک محصول، در هر صورت با تکیه بر قدرت روایت است که مورد خود را برای سهامداران کسب‌و‌کار بیان می‌کنند. اما حیاتی است که همیشه داستان‌های اخلاقی را بگویند ــ داستان‌هایی که همسو با ارزش‌ها و آرزوهای سازمان باشند.
ادامه مطلب

علیه مکانیسم‌های طراحی اعتیادآور (طراحی غیراخلاقی)

علیه مکانیسم‌های طراحی اعتیادآور (طراحی غیراخلاقی)
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ طراح قدرت تعریف رابطه‌ی بین کاربر (انسان) با محصول دیجیتال را داراست. تلاش‌های آگاهانه یا ناخودآگاه برای دستکاری بدون دقت این رابطه به بهانه‌ی تعامل، قابلیت استفاده یا قدرت چسبندگی محصول به معنای محدود کردن آزادی و حقوق کاربر است. به یاد داشته باشید که طراح نه تنها تصمیم می‌گیرد که چگونه افراد با رابط‌های دیجیتالی تعامل داشته باشند، بلکه با این تعاملات دیجیتالی نحوه‌ی تعامل افراد در دنیای واقعی و فیزیکی را نیز تغییر می‌دهد.
ادامه مطلب

بیانیه‌ی طراحی اخلاقی

بیانیه‌ی طراحی اخلاقی
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ بیانیه‌ی طراحی اخلاقی در تلاش است تا با ارائه‌ی چارچوب‌هایی، به طراحان و توسعه‌دهندگان کسب‌و‌کارها به خصوص کسب‌و‌کارهای دیجیتال در جهت «طراحی انسانی» یاری رساند.
ادامه مطلب

مفاهیم کلی طراحی اخلاقی

مفاهیم کلی طراحی اخلاقی
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ طراحی تاثیر زیادی بر نحوه‌ی رفتار و زندگی مردم دارد. ما به‌عنوان طراح، آموزش می‌بینیم تا مشکلات مردم را حل و زندگی‌شان را بهتر کنیم، اما به ندرت در نظر می‌گیریم که «بهتر» در واقع چیست. درک این نکته مهم است که آنچه طراحی می‌کنیم خنثی نیست. در واقع طراحی یک فعالیت «ذاتا» اخلاقی است. به همین دلیل است که طراحان باید اخلاق را درک کرده و یاد بگیرند که آن را در کار طراحی خود بگنجانند.
ادامه مطلب

تولد طراحی انسانی (Humane Design)

تولد طراحی انسانی (Humane Design)
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ برای اینکه طراحان، طراحی انسانی را دنبال کنند، مرکز فناوری انسانی به آن‌ها توصیه می‌کند که به طور هدفمند از خود بپرسند که چگونه می‌توانند به زمانبندی، تناوب و مدت زمان استفاده از یک محصول احترام بگذارند تا با زندگی ایده‌آل کاربر هماهنگ و همراستا شوند. اگر یک ویژگی طراحی ــ برای مثال، اعلان‌های مزاحم یا محتوای پخش خودکار ــ به برنامه زمان‌بندی آن‌ها احترام نمی‌گذارد، طراحی انسانی حذف آن را توصیه می‌کند.
ادامه مطلب

طراحی غیراخلاقی یا فقط طراحی بد؟

طراحی غیراخلاقی یا فقط طراحی بد؟
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ دسته‌ی دوم یعنی طراحی غیراخلاقی، بسیار پیچیده‌تر است. با طراحی غیراخلاقی، سازندگان یک محصول به طور هدفمند آسیب‌پذیری‌های روان‌شناسی انسان را هدف قرار می‌دهند تا کاربران را وادار کنند که به روش خاصی عمل کنند.
ادامه مطلب

آیا طراحان محصول به منشور اخلاقی نیاز دارند؟

آیا طراحان محصول به منشور اخلاقی نیاز دارند؟
استودیوی طراحی انسانی، ندا صالحی ــ‌ پنجاه سال پیش، تاثیر طراحیِ ضعیف، حداقل بود. یک پوستر گیج‌کننده‌ی کنسرت احتمالا فروش بلیت را کاهش می‌داد و کتابچه‌های آموزشیِ نامناسب می‌توانستند عملکرد خدمات مشتری را کم کنند ــ اما تعداد مخاطبانِ تحت‌تأثیر معمولاً کم و پیامدهای واقعی آنها نسبتاً جزئی بودند. اما امروزه، طراحان مدرن می‌توانند بافت جامعه را دستکاری کنند. یک تغییر کلید در الگوریتم فیسبوک می‌تواند بر اخباری که ده‌ها میلیون نفر می‌بینند تأثیر بگذارد. در دنیای امروز چه اتفاقی در حال وقوع است؟
ادامه مطلب