Ethical Design Examples To Make Facebook Better For Everyone
APRIL 2020
4. چرا من دارم این را میبینم
ترتیب و انتخاب پستها برای نمایش در فید اخبار گیجکنندهتراز قبل شدهاند. برخی از کاربران به یاد میآورند اخیراً پستی را از صفحهای دیدهاند که پیش از آن اسکرول کرده بودند، درنتیجه هنگام بازدید از صفحه، بیشتر به پایین اسکرول میکنند، زیرا پستی که فکر میکنند آخرین پست است مربوط به گذشته است.
پاداشهای متغیر متناوب نشاندهندهی شباهت مهم بین این پلتفرمها با ماشینهای اسلات (قماربازی) است. با فرض اینکه همه ما کیک دوست داریم، اگر هر بار که در یخچال باز میشد کیک متفاوتی ظاهر میشد، احتمالا دائماً آن را با هیجان زیادی باز میکردیم. اما اگر هر بار همان کیک را میدیدیم، فقط زمانی که میخواستیم آن را بخوریم، در یخچال را باز میکردیم، آن هم بدون هیچ هیجانی.
پاداشهای متغیر متناوب، باعث میشوند این برنامهها را خیلی بیشتر از آنچه که تصور میکنیم باز کنیم. این به جنبههایی از نحوه طراحی شرکتها مربوط میشود. آنها مطمئناً در انتخاب محتوا در فید خبری متوقف نمیشوند، زیرا پی بردهاند که مردم زیاد به آن فکر نمیکنند و پایینتر میروند. اگرچه پیچیدگی و استحکام الگوریتم؛ شفافسازی آن را برای کاربران پیچیده میکند، خود افراد نیز مطلقاً هیچ تلاشی برای قابلدرک یا قابلپیشبینیتر کردن آن انجام نمیدهند. این احتمالا به غریزهی قمار ما برمیگردد.
پیشنهاد ما بر اساس اصول طراحی اخلاقی:
پیشنهاد میکنیم حداقل بهطور کلی دلیل ظاهر شدن آن را روی پست عنوان کنید. مانند نتفلیکس «چون شما این را تماشا کردهاید»، اما بصورت خاصتر میتوانند شامل دستهها و مقولهها هم باشند، اما لازم نیست در این سطح متوقف شوند، زیرا:
- شما این سرگرمی / آن فعالیت / این سیاستمدار / بسیاری از این نوع صفحات / و غیره را دوست دارید؛
- شما به اینجا رفتید / آن کار را کردید / این را دوست داشتید / آن را امتحان کردید / و غیره؛
- شبکه شما آن را دوست دارد؛
- اکنون ترند است؛
- مهم است؛
- به هر دلیل دیگری که نمیتوانم بفهمم، زیرا الگوریتم «بهطور شگفتانگیزی بیظرافت، بهطرز دیوانهکنندهای دمدمیمزاج، و سرسختانه مبهم است».
در واقع، من همچنین میخواهم بدانم چه چیزی را نمیبینم و چرا! اما بیایید الان به آن نپردازیم.
5. برجسته کردن گزینهی ذخیرهشده
در فیسبوک عملاً محتوا هرگز تمام نمیشود و دائماً تغییر میکند، این لزوماً چیز بدی نیست. اما اگر به این فکر کنیم که چگونه محتوایی را که برایمان ارزشمند است پیدا کنیم، چندین چالش را به همراه خواهد داشت. گزینهی ذخیره کردن از قبل در پلتفرم وجود دارد، بنابراین چه چیزی مانع این ایدهی بزرگ میشود؟ برای مثال، از ذخیرهی آفلاین پشتیبانی نمیکند. بعضیها معتقدند دلیل آن این است که تبلیغات در سایتهای خارجی را بیفایده میکند و احتمالاً باعث واکنش زنجیرهای برای آن سایتها میشود تا پرداخت برای تبلیغات حمایتشده را متوقف کنند. بنابراین فیسبوک تصمیم گرفت که این ویژگی را پیادهسازی نکند، پس مشکل نمیتواند مربوط به نکات فنی باشد.
به احتمال زیاد دلیل آن تلاش برای سوق دادن کاربران به سمت پیمایش بیشتر فید خبری بدون کمک به آنها برای یافتن محتوای مورد نظر است. در عین حال، آنها را تا حد امکان از هدف اصلی خود منحرف میکند تا در برابر نمایش محتوا انعطافپذیرتر باقی بمانند. (در حال حاضر (2020) در دسکتاپ «ذخیره شده» در بخش سمت چپ به نام «کاوش» قرار دارد و گزینهی ذخیرهی چیزی در گوشهی سمت راست بالای یک پست به صورت کشویی پنهان میشود. در تلفن همراه، زیر منوی همبرگر در گوشهی پایین سمت راست قرار دارد.)
پیشنهاد ما بر اساس اصول طراحی اخلاقی:
چگونه آیتمهای ذخیرهشده میتوانند از نظر جذابیت بصری با محتوای تازه رقابت کنند؟ البته لزومی ندارد که آنها وزن بصری یکسانی داشته باشند (کسبوکار یک تجارت است) اما فضای زیادِ در دسترسی در کنار فید خبری قرار دارد که میتواند بیش از یک پیوند را با یک نماد نمایش دهد. تصاویر کوچک با عناوین کوتاه میتوانند به ما کمک کنند و انگیزهی اولیهای را که باعث شد آن را ذخیره کنیم، به ما یادآوری کنند.
6. گروهبندی اعلانها (سیستم و انسان)
الف) گروهبندی اعلان
مدیریت اعلانها در بحثهای طراحی اخلاقی بسیار مهم هستند. پاداشهای متغیر متناوب را به خاطر دارید و اینکه گفتیم چگونه تلفن شما شبیه یک دستگاه اسلات است؟ خب، این ویژگی (اعلانها) یکی از پرچمداران اسلات مکانیزه در گوشی شما است. اعلانها میتوانند از چندین منبع مختلف در برنامههای مختلف دریافت شوند و پاداشهای احساسی متفاوتی را به فرد منتقل کنند. عمل سادهی نگاه کردن به تلفن همراه به یک قمار احساسی تبدیل شده است. وقتی اعلانی میرسد، تا آن را نبینید نمیدانید که برایتان مهم است یا نه (خواندن نظرات دیگران زیر عکسی که در پروفایل پنج سالهی خود میگذارید را دوست دارید) یا (بهروزرسانی وضعیت یک همکلاسی قدیمی دبیرستانی که از ابتدا به آن اهمیت نمیدادید).
ب) زمانبندی و بستههای نرمافزاری بیصدا کردن اعلانها
تغییر دادن این مورد که از کجا اعلانها را دریافت کنیم واقعا مفید به نظر نمیرسد. این روش فقط بهطور کلی اعلانهای برنامه را در سیستمعامل قطع میکند یا که اصلا کاری در مورد آن انجام نمیدهد. برای فیسبوک نیز فایدهی چندانی ندارد. نادیده گرفتن اعلان در سطح سیستمعامل به وضوح سطح تعامل را کاهش میدهد.
نابودی کامل توجه کاربران آن هم در صورتی که «کار زیادی در مورد آن انجام ندهند» در مدینهی فاضلهی مدنظر ما که کاربرانش بسیار آگاهند جالب به نظر نمیرسد، زیرا با این کاربران بالاخره به سمت اولین جایگزین ممکن که با آنها برخورد بهتری دارد کشیده میشوند.
پیشنهادهای ما بیصدا کردن اعلانها، زمانبندی بستههای اعلانها، نادیده گرفتن و گروهبندی اعلانها هستند.
7. قدرتگذاری روانی (Chetics) ــ ویژگیهای پیامرسانی اخلاقی
به یاد دارید که «در دسترس»، «دور»، «مشغول»، «مزاحم نشوید» و «حالت ناشناس» به چه معنا بودند؟ ما به یاد نمیآوریم که چه زمانی این ویژگیها از اکثر سیستمعاملهای پیامرسانی حذف شدند. با این وجود، این بدان معنا نیست که پیامرسانها جایی برای بهبود ندارد.
Slack خود را به عنوان دانشجوی برتر در این زمینه ثابت کرده است. این برتری از تفاوت در مخاطبان هدف آنها ناشی میشود. این مسنجر دارای یک پایگاه کاربری بسیار متنوع در سراسر جهان با 1.3 میلیارد کاربر (سال 2018 ) است. از سوی دیگر، Slack در سال 2017، با زمینهی استفادهی بسیار خاصتری که حول محور بهرهوری کار میکند روزانه 6 میلیون کاربر فعال داشت. یک مسنجر بدون اینکه بخواهد از همهی چیزها کپیبرداری کند، میتواند با ایجاد برخی تغییرات کوچک در برخی مکانها نحوه استفاده روزانهی مردم از آن را بهبود بخشد.
پیشنهادات ما بر اساس اصول طراحی اخلاقی:
هنگام بحث در مورد طراحی اخلاقی انتخاب منو اهمیت زیادی دارد. منوها بر انتخابهای ممکن کاربران تأثیر گذاشته و تفکر آنها را چارچوببندی میکنند. در Slack، با کلیک بر روی نام خود در گوشهی سمت راست بالا، میتوانید وضعیت خود را ویرایش کنید تا حاوی شکلک دلخواه و چند کلمه اختیاری باشد. این به همکارانتان ایدهی بهتری از فعالیت فعلی و دردسترسبودن شما میدهد. با کلیک بر روی نماد زنگ برجسته در کنار نام خود، گزینهای برای به تعویق انداختن اعلانها یا تنظیم یک برنامه «مزاحم نشوید» خواهید داشت.
علاوهبراین، اگر حالت Do Not Disturb فعال شده باشد، لازم نیست نگران دریافت پیام اضطراری باشید، زیرا فرستنده میتواند در هر صورت مزاحم شما شود. حالا ممکن است فکر کنید هیچکس توجهی نمیکند اما، همانطور که کاربران Slack میتوانند به شما بگویند، معمولاً این اتفاق نمیافتد.
با وجود اینکه پیامهای متنی قوی در 26 سال گذشته رشد کردهاند، ما هنوز برای تماس با آمبولانس تایپ نمیکنیم. زیرا اساسا این سرعتگیر کوچک باعث میشود که فرستنده به جای مختل کردنِ بدون فکرِ توجه گیرنده از اعمال خود آگاه شود.
راههای زیاد دیگری هستند که باعث میشوند یک پلتفرم پیامرسان با موارد استفاده مختلف سازگارتر شود. مثل رمزگذاری اختیاری انتها به انتها یا پیامهای خود تخریبشونده که آنها اعمال کردند. همچنین، قرار دادن یک نماد زنگ قابلمشاهده در جلو و پنهان نکردن آن در پشت منوهای تنظیمات خستهکننده میتواند کاربران را نسبت به انتخابهایی که برای حفاظت از توجه خود میکنند آگاهتر کند.
آینده نزدیکتر از آن چیزی است که فکر میکنید.
گاهی اوقات هنگام بحث در مورد تفکر طراحی اخلاقی با یک فرد در صنعت فناوری، با بدبینی و ناباوری مواجه میشوید، زیرا با خود میگویید چطور یک صنعت بهعنوان یک کل میتواند ارزشهای خود را در مدت زمان کوتاهی بهطرز چشمگیری تغییر دهد.
استدلالهای ما نه تنها میتوانند مبتنی بر اخلاق باشند، بلکه باید از منظر تجاری نیز منطقی باشند. مانند تغییراتی که در حوزههایی مثل مواد غذایی ارگانیک، کاهش ردپای اکولوژیکی در خانهها، لوازم خانگی، خودروهای الکتریکی و غیره رخ داد، کاربران روزبهروز بیشتر آگاه میشوند.
به عنوان مثال صنعت فناوری با وجود نوآوریهای بیشتر، در مقایسه با صنعت خودروسازی قدمت کمتری دارد و تغییراتی که برای دیگر صنایع یک دهه طول کشیدند، در این عرصه ممکن است چند سال یا چند ماه به طول بیانجامند.
بنابراین، با این موضوع دستوپنجه نرم کنید، به عقب تکیه دهید و این مقاله را به اشتراک بگذارید تا جهان امروز به مکانی بهتر تبدیل شود.
پایان.
طراحی اخلاقی فیسبوک با هدف بهتر کردن آن برای همه - بخش اول
منبع: https://uxstudioteam.com/ux-blog/ethical-design/