ایجاد یک رویکرد سازمانی برای هوش مصنوعی مسئول

 

Building an Organizational Approach to Responsible AI

BY KAY FIRTH-BUTTERFIELD

 

هوش مصنوعی مسئول

 

 

برای مهندسی و هدایت تحولات دیجیتال منطبق با هوش مصنوعی، ضروری‌ست که شرکت‌ها پذیرای رویکردهای جدیدِ استفاده مسئولانه از فناوری باشند.

با پیشرفت فناوری و حضور آن در همه‌ی بخش‌های زندگی، با یک سوال فلسفی روبه‌رو می‌شویم و آن این است که آیا فناوری اساسا خنثی‌ست یا خیر؟

استدلال‌های خوبی در پاسخ به این سوال وجود دارند که می‌توان آن‌ها را در کنار اینکه چگونگی استفاده از فناوری، نتایج خوب یا بدی را برای افراد، شرکت‌ها و جامعه ایجاد می‌کند بررسی کرد.

 

این سوال برای تحول دیجیتالی که امروزه کسب‌و‌کارها را شکل می‌دهد مهم است. با توجه به اینکه داده‌ها به‌منزله‌ی سوخت برای هوش مصنوعی عمل می‌کنند، مسائل مربوط به حریم خصوصی مشتری و ردیابی داده‌ها در حال افزایش است. سازمان‌ها و دولت‌ها هم این موضوع را به رسمیت شناخته‌اند؛ نمونه‌ی اخیر آن مقررات عمومی حفاظت از داده‌های اتحادیه‌ی اروپا بود که در سال 2018 برای محافظت از حریم خصوصی شهروندان اروپایی به اجرا درآمد.

 

هوش مصنوعی با بسیاری از ابزارهای دیگر تحول دیجیتال متفاوت است و نگرانی‌های مربوط به آن نیز از گونه‌‌ی دیگری است، زیرا این فناوری بر خلاف دیگر فناوری‌ها می‌آموزد و نتایج را خودش تغییر می‌دهد. بر این اساس، هوش مصنوعی می‌تواند سریع‌تر از یک انسان مرتکب اشتباهات جدی‌تر شود. علی‌رغم افزایش خطر سرعت و مقیاس آن، هوش مصنوعی می‌تواند در خلق تجارت بسیار ارزشمند ظاهر شود. PWC تخمین می‌زند که تا سال 2030 هوش مصنوعی می‌تواند تا 15.7 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی کمک کند.

 

 همه شرکت‌ها در درجات مختلف، باید به «شرکت‌های هوش مصنوعی» تبدیل شوند تا بتوانند از مزایای قابل‌توجهی که دانش بیشتر کسب‌شده از مشتریان برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد بهر‌مند شوند. همچنین باید بتوانند در بازارهای جدید کاوش نموده و با شرکت‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی که به دنبال سهم بازار خود هستند، مقابله کنند. در سال‌های اخیر، شاهد بوده‌ایم که نتفلیکس از نظر ارزش از شرکت‌هایی مانند ExxonMobil پیشی گرفته‌است، این نکته به شرکت‌های قدیمی  یادآوری می‌کند که داشتن یک رویکرد استراتژیک برای بهره‌برداری صحیح از هوش مصنوعی و داده‌ها و همچنین ترسیم چشم‌انداز نوینی از آینده ضروری است.

 

برای بهره بردن از مزایای هوش مصنوعی و در عین حال کاهش خطرات ناشی از آن، شرکت‌ها باید برای اتخاذ بهترین روش برای ایجاد تحول مسئولانه با هوش مصنوعی به حد کافی چابک باشند. اکنون ابزارهای زیادی برای کمک به رهبران و سازمان‌ها در استفاده‌های پیچیده از هوش مصنوعی در دسترس هستند. در سطح پایه، شرکت‌ها باید طرز تفکر خود را در مورد سازمان، نیروی کار، طراحی محصول، توسعه و استفاده از هوش مصنوعی تغییر دهند تا بتوانند مسیر موفقیت خود را مهندسی کنند. یکی از این نمونه‌ها اقدام پلتفرم هوش مصنوعی در مجمع جهانی اقتصاد به منظور ارائه‌ی توصیه‌هایی به شرکت‌ها در مورد استفاده‌ی مسئولانه از فناوری است. این پلتفرم سه تغییر اساسی را که برای شرکت‌ها درهنگام اجرای هوش مصنوعیِ مسئول مهم است شناسایی کرد. چنانچه شرکت‌ها این موارد را در فرایند تحول دیجیتال نادیده بگیرند، در معرض شکست و آسیب به اعتبار برندشان واقع خواهند شد.

 

سه اصل هوش مصنوعی مسئول عبارتند از:

کل سازمان باید با استراتژی هوش مصنوعی درگیر باشد، این درگیری باید در سطح کلی سازمان و بررسی تغییرات بالقوه‌ی هوش مصنوعی نمود داشته باشد. برای درک نحوه‌ی استفاده از هوش مصنوعی در شرکت نیاز است که به کارکنان آموزش داده شود تا از این طریق بتوان تیم‌های متنوعی را برای مدیریت طراحی، توسعه و استفاده از هوش مصنوعی ایجاد کرد. علاوه‌براین، کارمندان باید بدانند که چگونه استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند بر کار آن‌ها تأثیر بگذارد و به‌طور بالقوه چگونه می‌تواند به آن‌ها در انجام کارهایشان کمک کند. 

مسئولیت محصولات هوش مصنوعی تنها متوجه بخش فروش نیست: شرکت‌ها باید قبل از توسعه و استقرار ایده‌ها و محصولات خود، ممیزی‌های هوش مصنوعی را مدنظر قرار بدهند.

 

هوش مصنوعی مسئول و تجربه‌ی کارکنان

هوش مصنوعیِ مسئول علاوه بر ارائه‌ی نتایج اخلاقی بهتر و کمک به حفظ اعتماد ذینفعان، یک گزینه‌ی مطمئن برای شرکت‌هایی است که درصددند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. گارتنر (Gartner) تخمین زده بود که 85 درصد از همه الگوریتم‌ها تا سال 2022 به دلیل ایجاد سوگیری در داده‌ها و تیم‌هایی که آن‌ها را ایجاد می‌کنند، نتایج اشتباهی را ارائه می‌کنند ــ که این منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود ــ. شرکت‌ها می‌توانند با ارائه‌ی آموزش‌های بهتر و انجام اقدامات مناسب برای مقابله با سوگیری در الگوریتم‌ها با این خطرات مقابله نمایند. 

سایر زمینه‌هایی که در آن‌ها سوگیری در هوش مصنوعی منشا ضرر است، بخش‌های استخدام و نگهداری هستند؛ با این حال بسیاری از شرکت‌ها برای پیاده‌سازی فناوری برای این قبیل اهداف عجله دارند. سازمان‌ها باید ضررهایی  را که برخی از الگوریتم‌ها با نحوه‌ی آموزش خود به فرایند غربالگری و استخدام وارد می‌کنند، بشناسند، زیرا این ضررها بر نتایجی مانند تنوع و فراگیری تأثیر می‌گذارند. در مورد حفظ کارمندان و آموزش مهارت‌های جدید به آن‌ها، شرکت‌هایی که غربال‌گری و آموزش به کارکنان در اولویت‌شان است، بیشترین سود را از هوش مصنوعی خواهند جست. بسیاری از کارمندان مهارت‌هایی دارند که می‌توان برای رسیدن به یک موقعیت جدید از آن‌ها استفاده کرد، اما شرکت‌ها اغلب به همه‌ی توانایی‌های کارکنان خود پی نمی‌برند.

شرکت‌هایی که به دنبال جذب و حفظ کارمندان با مهارت‌های هوش مصنوعی هستند، به توسعه‌ی سیاست‌های هوش مصنوعیِ مسئولانه کمک می‌کنند، زیرا بسیاری از با استعدادترین طراحان و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی برای مواضع شرکت خود در زمینه‌ی اخلاق و شفافیت ارزش قائل هستند. تقاضا برای طراحان ماهر در زمینه‌ی هوش مصنوعی در مقایسه با تقاضا برای محصولات به قدری کم است که توسعه‌ی یک برنامه‌ی هوش مصنوعی مسئول قوی می‌تواند استراتژی استخدام شرکت را تقویت کرده و مزایای رقابتی ایجاد کند.

 

هوش مصنوعی مسئول برای مشتریان و سهامداران

با تاثیر پذیرفتن هر چه بیشتر مردم از هوش مصنوعی، نگرانی‌ها از این فناوری و کاربردهایش نیز رو به فزونی نهاده است. 88 درصد از اروپایی‌ها و 82 درصد از آمریکایی‌ها معتقدند که هوش مصنوعی باید به دقت مدیریت شود. اینکه شرکت‌ها استراتژی خود را حول هوش مصنوعیِ مسئول توسعه دهند مهم‌تر از همیشه شده است و آن‌ها برای درک و حفظ  مسئولیت‌ خود باید این مهم را به خوبی به ذینفعان داخلی و خارجی خود منتقل کنند. شرکت‌ها همچنین باید در نظر داشته باشند که رویکرد تک‌سایز (one-size fits-all) لزوما همیشه برای فناوری‌های نوظهور کار نمی‌کند. در عوض، آن‌ها باید راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را با مشتریان مناسب آن راه‌حل‌ها تطبیق دهند و پیشنهادهای تجاری خود را هماهنگ با نیازهای مشتریان ایجاد کنند.

 

سازمان‌ها همچنین باید به اندازه‌ی کافی آینده‌نگری داشته باشند که بدانند در جایی که اختلالی وجود دارد، احتمالاً مقررات بیشتری هم وجود خواهند داشت. در سال جاری، اتحادیه‌ی اروپا قوانین و مقررات جدیدی را برای هوش مصنوعی پیشنهاد کرد که پیامدهایی برای سازمان‌ها در سراسر جهان به دنبال خواهد داشت. این یک رویکرد مبتنی بر ریسک است و همه‌ی شرکت‌هایی که در اتحادیه اروپا از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند باید خود را ملزم به پیروی از آن نمایند. البته، مانند تمام موضوعات دیگر، وضع قوانین باید اولین قدم در راستای استفاده‌ی هوشمندانه از هوش مصنوعی باشد نه آخرینِ آن.

 

یکی دیگر از زمینه‌های در حال توسعه، افزودن هوش مصنوعیِ مسئول به طرحواره‌های محیطی، اجتماعی و حاکمیتی است. سرمایه‌گذاران بسیار تمایل دارند که در مورد استفاده از هوش مصنوعی و شیوه‌ای که هوش مصنوعی مسئولانه مشکلات شرکت‌ها را حل می‌کند، بدانند. به همین ترتیب، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر شروع به پرسیدن این سوال کرده‌اند که آیا سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌هایی که به هوش مصنوعی مسئولانه فکر نکرده‌اند گزینه‌ی  مناسبی هست یا خیر.

اقبال به هوش مصنوعی مسئولانه از سه طریق بر تجارت سنتی تأثیر می‌گذارد:

  • استارت‌آپ‌هایی با استراتژی‌های هوش مصنوعیِ مسئولانه ارزشمندتر خواهند بود.
  • خرید از یک استارت‌آپ مبتنی بر هوش مصنوعی مسئولیت‌پذیر ممکن است منوط به تایید آن استارت‌آپ از جانب خریدار باشد.
  • سرمایه‌گذاران ممکن است از خرید سهام شرکت‌هایی که هوش مصنوعی مسئول ندارند امتناع ورزند. در واقع، ممکن است سرمایه‌گذاری فعال در این فضا افزایش یابد.

 

هوش مصنوعی مسئول نیاز به پشتیبانی در بالاترین سطح دارد

پشتیبانی از هوش مصنوعی مسئول باید از سوی رهبری آن صورت گیرد تا از این طریق توجه‌ها به سمت سازمان جلب شوند. متاسفانه، بسیاری از اعضای هیئت مدیره و تیم‌های اجرایی یک سازمان در مورد هوش مصنوعی آگاهی ندارند. مجمع جهانی اقتصاد به منظور آموزش دادن در خصوص مسئولیت‌های نظارتی مختلف در شرکت‌های مرتبط با هوش مصنوعی جعبه ابزاری را برای هیئت‌ها مدیره‌ها ایجاد کرده است. هیئت‌ها مدیره‌ها می‌توانند از این جعبه ابزار  برای درک اینکه چگونه هوش مصنوعی مسئول می‌تواند در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار به کار گرفته شود، استفاده کرده و از بروز مسائل اخلاقی پیشگیری نمایند. برندسازی، استراتژی‌های رقابتی و مشتری، امنیت سایبری، حاکمیت (مدیریت/ حکومتداری)، عملیات و پیاده‌سازی، منابع انسانی و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها از جمله‌ی این حوزه‌ها هستند.

 

هوش مصنوعی مسئول آنقدر مهم است که می‌توان مسئولیت آن را به یکی از اعضای بالا رتبه‌ی سازمان واگذار کرد. اما همکاری و رسیدن به درک مشترک از خطرات و مزایای آن برای همه‌ی افراد سازمان ضروری است. در هر شرکتی که مبتنی بر هوش مصنوعی شود، ضروری است که هیئت مدیره و اعضای بالارتبه‌اش نیز به دانش و درک کافی از بهترین شیوه‌های انطباق مجهز شوند. بسیاری از سازمان‌ها هنوز در مسیر هوش مصنوعی خود راه زیادی در پیش دارند، اما با اتخاذ شیوه‌های هوش مصنوعی مسئولانه، می‌توان از مزایای آن برای کارکنان، مشتریان و جامعه می‌تواند بهره‌های فراوان برد.

 

 

 

منبع: https://sloanreview.mit.edu/article/building-an-organizational-approach-to-responsible-ai/

 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.