هفت پارامتر برای تشخیص اخلاقی بودن یا نبودن یک سیستم

 هفت پارامتر برای تشخیص اخلاقی بودن یا نبودن یک سیستم

 

 

1-    قابلیت‌استفاده usability

محصولات غیرقابل استفاده، صرف‌نظر از ارزش‌های زیبایی‌شناختی، شکست‌خورده هستند. و محصولاتی که قابلیت‌استفاده بالایی دارند اگر قابل‌درک، ایمن برای کاربر و عملاً عاری از خطایی که زندگی کاربر را تهدید کند باشند، می‌توانند اخلاقی تلقی شوند. در این راستا، پیشگیری از خطا، محور اصلی را تشکیل می‌دهد.

2-    دسترس‌پذیری accessibility

محصول یا خدمت فراگیر (Inclusive) دیگر یک لطف و ارزش افزوده نیست. یک باید طراحی است. اگر سیستم طراحی شما نیازها یا نقاط دردناک بخش خاصی از کاربران (کم توان یا اوتیستیک یا افرادی که با فناوری و یا زبان چالش دارند) را نادیده بگیرد، به سرعت در منطقه غیراخلاقی قرار خواهد گرفت. به یاد داشته باشید، مردم طرح‌هایی را فراموش می‌کنند که آنها را فراموش کرده‌اند.

 

3-    تحریک/ترغیب persuasion

مرز باریکی بین به‌دست آوردن رتبه‌بندی بالا در فاکتورهای مانند تعامل کاربر یا زمان صرف‌شده در برنامه یا حتی نرخ تبدیل ــ تغییر و به‌دست آوردن آخرین ذره توجه / منابع / انرژی کاربر به خاطر استفاده‌ی زیاد وجود دارد.

 

4-    تمرکز و زمان focus & time

هر پلتفرم دیجیتالی فقط برای یک چیز در حال رقابت است: توجه انسان.

به‌عنوان طراحانی که پایبند اصول اخلاقی هستند، وظیفه‌ی ما این است که از هر چیزی که می‌تواند توجه کاربر را مختل کند، کم کنیم. و هر عامل «اعتیاد‌آور» محصول را کاهش داده و در پایان روز احساس خستگی، گناه، استرس یا تحریک بیش از حد در کاربر ایجاد نکنیم.

 

5-    حریم خصوصی privacy

مشکل فزاینده‌ی این روزهای رسانه‌های اجتماعی و کلان‌داده‌هایی هستند که در آن اطلاعات شخصی توسط شرکت‌های بزرگ کالایی و تجاری شده و فروخته می‌شوند. به‌عنوان طراح، این فقط یک امتیاز نیست، بلکه مسئولیت بزرگی در مورد نحوه‌ی استفاده از هزاران داده‌ی کاربری است که به آسانی به آنها دسترسی دارید.

 

6-    پایداری sustainability

عنصر حیاتی در کنار اصول طراحی انسان‌محور (HCD) محیط و اکوسیستم است. تاثیر کار / محصول / طراحی شما با توجه به تغییرات آب‌وهوایی، گرم شدن کره‌ی زمین و عوامل محیطی مرتبط چیست؟ آیا افزایش خرید محصول، دانلود اپلیکیشن یا افزایش ارزش سهامداران تنها جهتی است که طراحی شما به آن سمت می‌رود؟

 

7-    جامعه society

ما در جزیره زیست نمی‌کنیم. همه‌ی ما در یک اکوسیستم پیچیده با عوامل بی‌شماری زندگی می‌کنیم که بیشتر تحت‌تاثیر فناوری دیجیتال قرار گرفته‌اند. از مسائل دموکراسی در سطح دولتی گرفته تا نگرانی‌های مرتبط به سلامت روان در سطح فردی، همه چیز در قلمرو طراحان قرار می‌گیرد. طراحان متفکر و اخلاق‌مدار این مسئولیت باورنکردنی را درک می‌کنند و بنابراین نه تنها برای تعداد انگشت‌شماری از مشتریان، ذینفعان یا کاربران، بلکه برای جوامع به‌عنوان یک کل می‌اندیشند و طراحی می‌کنند.

 

 

منبع: https://netbramha.com/blogs/ethical-design-meaning

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

ثبت

پیغام شما با موفقیت ارسال شد.