Ethical Design
طراحی تاثیر زیادی بر نحوهی رفتار و زندگی مردم دارد. ما بهعنوان طراح، آموزش میبینیم تا مشکلات مردم را حل و زندگیشان را بهتر کنیم، اما به ندرت در نظر میگیریم که «بهتر» در واقع چیست. درک این نکته مهم است که آنچه طراحی میکنیم خنثی نیست. در واقع طراحی یک فعالیت «ذاتا» اخلاقی است. به همین دلیل است که طراحان باید اخلاق را درک کرده و یاد بگیرند که آن را در کار طراحی خود بگنجانند.
طراحان فقط به ساختن محصولات، رابطها و تجربههای کاربری مشغول نیستند. آنها خالق ایجاد ارتباطات معنادار بین کاربران و کسبوکارها نیز هستند و در این زمینه، سکان هدایت ما بهعنوان یک جامعهی در حال حرکت را در سفر کاربریمان، در دست دارند. این همان چیزی است که طراحیهای اخلاقی را به بحثی چالشبرانگیز و مهم تبدیل میکند.
تفکر طراحی اخلاقی چیست؟
تفکر طراحی اخلاقی روش جدیدی است که به طراحان و تیمهای محصول اجازه میدهد تا در طول فرایند طراحی بر ارزشهای انسانی تمرکز کنند.
به زبان ساده، طراحی اخلاقی به برقراری ارتباط بین یک محصول و کاربر به گونهای میپردازد که از انتخابهای مسئولانه و اخلاقی حمایت شود. طراحی اخلاقی در مورد تعریف و طراحی عامل «خوبی» در طراحی محصول است که هدف آن سودمندی برای کاربر، زیستبوم او و جامعه بهعنوان یک کل است.
از دیدگاه کاربردی ، هیچ پاسخ درست یا غلط، سیاه یا سفیدی در مورد اینکه چه چیزی یک سیستم طراحی را «اخلاقی» میکند وجود ندارد. با این حال پارامترهایی هستند که میتوانند به شما در تحلیل اخلاقی بودن یا نبودن یک سیستم طراحی کمک کنند.
طراحی اخلاقی و مسئولانه چیست؟
طراحی اخلاقی و مسئولانه موردبهمورد تعیین میشود. هر مشکل و راهحل طراحی باید با سؤالات اخلاقی خاصی که انگیزهها را آشکار کرده و تاثیر طراحی بر دیگران را پیشبینی میکند، سنجیده شود. از زمینهای که طراحی برای آن انجام میشود هم نباید غافل شد. یک ویژگی طراحی که در یک سناریو اخلاقی است ممکن است در سناریوی دیگر غیراخلاقی تلقی گردد.
طراح اخلاقی کیست؟
طراحان اخلاقی به مشکلات طراحی و راهحلها در تصویر بزرگ فکر میکنند. آنها فقط نمیپرسند که آیا کار طراحی آنها قانونی، کارآمد یا مقرون به صرفه است. بلکه این را هم میپرسند که تصمیمات آنها چگونه بر دیگران تاثیر میگذارد. آنها همچنین انگیزهی تصمیمات خود را زیر سوال برده و مسئولیت انتخابهایی که می کنند را هم بر عهده میگیرند.
چرا درک اخلاق و نحوهی ارتباط آن با طراحی محصول مهم است؟
اخلاق به چگونگی تأثیر انتخابها و اعمال ما بر دیگران مربوط میشود. ما را وادار میکند که به فراتر از نفع خود بیندیشیم و خیر دیگران را هم در نظر بگیریم. برای طراحان مهم است که بدانند اخلاق چگونه با طراحی محصول مرتبط است، زیرا محصولات برای افراد طراحی شده و طراحی محصول بر شیوهی زندگی مردم تاثیر میگذارد.
معضل طراحی اخلاقی چیست؟
معضل طراحی اخلاقی زمانی رخ میدهد که طراحان با تصمیمی مواجه میشوند که به طور قابلتوجهی بر زندگی دیگران تاثیر میگذارد. درست است که اغلب یا همهی تصمیمات طراحی بر افراد دیگر تاثیر میگذارد، اما برخی از آنها تأثیر بیشتری دارند. در بسیاری از موارد، معضل انتخاب بین دو گزینه است که به یک اندازه سودمند به نظر میرسند.
مفهوم اخلاقی چیست؟
مفهوم اخلاقی راهی برای تعیین اخلاقی بودن یک عمل در چارچوب آن است. بهعنوان مثال، مفهوم اخلاقی رویکرد سودگرایانه میآموزد که یک عمل اخلاقی، اقدامی است که بیشترین سود و کمترین آسیب را برای همهی کسانی که تحت تاثیر قرار میگیرند به همراه دارد. ( برای درک بهتر مفهوم رویکرد سودگرایانه و انواع دیگر رویکردهای اخلاقی نگاهی به تصمیم گیری اخلاقی از 4 منظر متفاوت مراجعه کنید)